Paranoid schizofreni och eufori

Mer
9 år 1 månad sedan #731202 av Admin1
Schizoaffektiva kan få manier och det finns schizoaffektiv av manisk eller bipolär typ. Schizoaffektiva kan bli väldigt stökiga på avdelningarna och vända upp och ner på en avdelning. Gissar att de är maniska då.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
9 år 1 månad sedan #731654 av Cosmos
Manier är ju förvirringstillstånd och ställer till det ordentligt i "huvvet" så att folk blir stökiga kanske inte är så konstigt.

Som schizoaffektiv har man ju förvrängda känslor både uppåt och nedåt när man blir sjuk. Fast jag är depptypen. Ramlar ner i svarta hål som slukar mig fullständigt. Numer är jag inte sjuk på det sätt jag var i den inledande psykosen utan känner mig bara som om jag vadar omkring i seg, svart olja.

De här depressionerna är sällsynta numer. Senast var för 11-13 år sedan.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
9 år 1 månad sedan #731655 av Cosmos

Geta skrev: När man hamnar längst ner på samhällets botten kan man drabbas av eufori.


Hm, låter som om man då skulle kompensera genom att omvandla offerkoftan till känslan av att man är utvald till något stort. Jag menar, Jesus var ju det yttersta offret.
Mer
9 år 1 månad sedan #731658 av Geta
Men är det inte kärnan i bipolär sjukdom och mani?
Mer
9 år 1 månad sedan #731683 av Admin1
Cosmos,

Hur ofta får du manier? För schizoaffektiv diagnosen idag skall depression och/eller mani föreligga 50 % av tiden (DSM-5).
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
9 år 1 månad sedan #732221 av Cosmos
Jag har haft på sin höjd(!) 5 maniliknande tillstånd, varav en var psykotisk så vitt jag förstår. De övriga har väl fallit inom ramen för hypomani.

Jag har haft ganska många depressioner av svår grad. Däremellan har jag dippat ett par-tre gånger per år.

Halva tiden? Du menar att man aldrig är helt frisk utan har antingen en mani eller en depression? Då skulle jag inte orka leva.