Frisk?

Mer
7 år 7 månader sedan #868653 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Frisk?

Cofish skrev: Jag slutade med medicinen ett tag. Då kände jag att jag var frisk igen och att jag inte alls behövde medicinen. Men efter ett tag så gick det snett för mig och blev tvungen att ta medicinen igen. Jag går på risperdal 2mg men vill testa och sluta med det nu efter 8 månader.

Ja, du, det är ett misstag de flesta gör att sluta ta medicinen för att man känner sig frisk. Det är i allmänhet så, att nu känner jag mig frisk och jag behöver inte medicinen, så jag slutar med den. Det är ett Kardinal fel för att man är frisk när man tar medicinen och tror att man kan sluta med den. Så är i allmänhet inte utan att man på något sätt man märker det är du på väg käpprätt in i en psykos och jag ger dig 3-6 mån, sedan är du intagen igen.

Så har det varit för mig och ibland har den då svartvita gratis taxin, (Polisbilen, före färg TV svartvit) och man hamnar inlagd på psykos avd med just väldigt psykotisk form och snudd på panik, pga paranoia och allmänna förföljes tankar.

Om du skall sluta med medicinen någon gång prata med din psykiatriker och hör vad han säger och i så fall kan du långsamt trappa ut medicinen, men det måste vara han som säger att du kan det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 7 månader sedan #868894 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frisk?
Det är de med schizofreni, som känner sig friska, som kan bli sjukare på sikt, om de slutar med antipsykotikan. De är inte så många som får svåra biverkningar av antipsykotika och 1 %. Personer med schizofreni, som är utan antipsykotika har högre dödlighet med 15 %.