röster

Mer
19 år 9 månader sedan #2923 av Vargen
röster skapades av Vargen
Hej. jag har några frågor till er som hör röster. det första jag undrar över är om ni fortfarande hör rösterna fast ni håller för öronen. vilka tillfällen är rösterna oftast framträdande, t ex då ni ser på TV'n eller sitter i ett tyst rum. Hur började rösterna uppträda, om de kom smygande med låg nivå och otydliga att höra eller om de kom akut med höga röster.
  • PalleKula
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2930 av PalleKula
Svar från PalleKula i ämnet röster
Jag har bara hört röster(vad jag vet) när jag varit påverkad utav cannabis, det har varit röster som säger åt mig vad folk tycker och ibland är det som om någon ställer en fråga och jag är tvungen att svara..
Har även hänt när jag varit påverkad av psilocybin(svamp), men då är det för att jag vart så psykad(suttit o snurrat, o inte vetat vart ja ska ta vägen) o då säger rösterna "mitt namn" -håller på o bli knäpp.. på o bli knäpp...
Hoppas det bara inte är ekot av vad andra folk verkligen säger.. :P
Peace
Mer
19 år 9 månader sedan #2941 av Johan
Svar från Johan i ämnet röster
Jag var fri från röster ett bra tag men de har till viss del kommit tillbaka. Det började med att jag hörde antydningar till viskningar när jag var själv. Därefter blev det till svårtydbara viskningar. Efter det tyckte jag att jag hörde mitt namn i viskningarna eller att de säger ordet ja som bekräftelse på vad jag tänker. Sedan blev det till att jag tex kan höra mina föräldrar prata om mig när jag är i ett annat rum bara för att upptäcka att en av dem inte ens är hemma. Och här är jag nu.

Jag ska prova att hålla för öronen någon gång när jag hör röster om jag har den mentala närvaron då. Om det är så att hjärnan gör om andra ljud till röster så kanske de skulle försvinna då men om man provar att hålla för öronen så hör i alla fall jag forftarande något slags bakgrundsbrus så det kanske inte hjälper.

För mig kommer rösterna antingen i ett tyst rum eller när jag spolar i en vattenkran eller dylikt. Eftersom jag bor i en lägenhet i stan så är det i praktiken aldrig helt tyst dock utan man hör alltid något utifrån eller ljud från vattenledningarna när någon använder sin vattenkran. Men det är svårt att veta vilka ljud som är riktiga och vilka som inte är det.
Mer
19 år 9 månader sedan #2943 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet röster
Hej. jag hör något som värkar vara som viskningar, ibland är det i vanlig talton fast med väldigt låg volym. det är ekande på något sätt och värkar komma från huvudet. det är också i så låg ljudnivå att jag knappt hör det, och det är mest då jag är vid datorn eller sitter och ser på tv som jag hör det. idag har jag hört det nästan hela tiden, och kan inte koncentrera mig då jag hör det. det är oftast mitt namn som repeteras och liknande. jag har provat att hålla för öronen men har inte hört någonting. detta har kommit plötsligt, samtidigt som jag plötsligt har försämrats i måendet. kan detta vara tecken att jag kan få rösthallisar? men det är konstigt ifall det skulle vara så, för jag har inte haft hallucinationer som dominerande symptom. jag har alltså haft nått liknande då jag insjuknade. men då var det bara ett ord jag hörde(mitt namn).
Mer
19 år 9 månader sedan #2948 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet röster
Hej!

För mig var rösthallucinationerna det första tecknet, som gjorde att jag började förstå att jag höll på insjukna. Det var ganska högljudda röster, som kom som från våningen under. Det fortsatte så tills jag påbörjade medicineringen, då blev rösterna tystare och vänligare. De kom helt klart utifrån. Jag hade besvär med röster ganska länge och huvudsakligen vid sänggåendet då det var viskande röster.

Jag tror att de flesta har problem med röster vid sänggåendet dvs när det är tyst och stilla. Rösthallucinationer uppstår också vid stress och som stress räknas också tystnad.

Mitt råd är att ha radion på och försök koncentrera dig på att inte lyssna efter röster. Jag tror att många hör röster för att de lyssnar aktivt efter dem. I alla fall har jag tidigare märkt detta på mig själv.

Det finns självhjälpsråd här mot röster - vetenskapligt grundade:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester

Jag har också läst att om man nynnar Mmmmm så kan hörselhallucinationer reduceras med 60 %. Det finns en del att pröva alltså.

Admin
  • Geta
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #2970 av Geta
Svar från Geta i ämnet röster
Har hört röster på morgonen mellan sömn och vaka. Har hört att det kallas hypnagoga fenomen.
Särskilt när jag är väldigt skärrad och är i konflikt med andra personer.
Det är röster från personer jag känner som kommenterar vad jag gjort och sagt. När jag är harmonisk hör jag inte röster.