röster

Mer
19 år 9 månader sedan #2974 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet röster
Hej!

Hypnagoga hallucinationer uppstår vid insomningen. Får man hallucinationer vid uppvaknandet så kallas det för hypnapompa hallucinationer. Normala människor kan ha detta så det har egentligen inte med schizofreni att göra. Det påstås också att det är inte helt ovanligt att normala personer kan ha hörselhallucinationer. För schizofrenidiagnos räcker det inte med enbart att ha hörselhallucinationer.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #3010 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet röster

Johan skrev: Om det är så att hjärnan gör om andra ljud till röster så kanske de skulle försvinna då men om man provar att hålla för öronen så hör i alla fall jag forftarande något slags bakgrundsbrus så det kanske inte hjälper.


Hej Johan! Exakt så upplever jag det. Det värkar som om det är för mig att hjärnan omvandlar annat ljud till otydliga viskningar och liknande. Det är som värst då jag ser på TV, sitter i bilen eller talar med någon. Jag skulle inte kalla mina problem för hörselhallucinationer, snarare störningar i hjärnan.
Mer
19 år 9 månader sedan #3014 av stefan
Svar från stefan i ämnet röster
Hej, jag har också lagt märke till att det tycks vara så att olika ljud kan omvandlas till röster. Vill gärna citera en iakttagelse som gjordes av sir John Perceval(1803-1876), premiärministerson och drabbad av en ettårig schizoaffektiv psykos: "En dag när jag trodde att jag lyssnade till en röst som talade till mig upptäckte jag att då mina tankar plötsligt riktades mot yttre objekt fanns ljudet kvar men rösten var borta;ljudet kom från ett angränsande rum eller från ett luftdrag genom fönstret eller dörröppningen. Jag fann vidare att om jag kastade mig tillbaka in i samma tillstånd av tankspriddhet återkom rösten,..."(Edward M. Podovoll, Galenskapens förförelse.Om psykosens väsen. s. 65) Tidigare gick jag stenhårt in för att beskriva detta. Trots att det är en vanlig iakttagelse så står det inte någonstans någonting om forskning för att belysa fenomenet, vilket är märkligt. Kanske anser man att det kan vara skadligt att läsa, men jag vet inte. Den som inte tror att det är ljud som omvandlas till röster kan testa och läsa en text stavelse för stavelse i takt med ett ljud. Därmed inte sagt att det inte kan vara inre ljud omöjliga att stänga ute med t.ex öronproppar.
Mer
19 år 9 månader sedan #3035 av Johan
Svar från Johan i ämnet röster
Hej ensam-vargen!

Medan jag tillfrisknade från min första psykos så kunde jag ibland höra hur oljud i bakgrunden långsamt blev till röster och sedan tillbaks till oljud igen. Ibland får man rådet att sätta på TVn högt eller dylikt för att bli av med rösterna men som i ditt fall så hör jag viskningar när jag har TVn på.
Mer
19 år 9 månader sedan #3037 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet röster
hej! det var skönt att höra att någon hade samma problem som mig. jag trodde inte att detta var hörselhallucinationer, men är osäker nu. jag har följt Admins råd om att inte lyssna efter dem, och det värkar hjälpa. då jag t ex är helt upptagen med något annat så märker jag inte av det, men om jag inte är så upptagen med tankarna så hörs det. det hörs flera ggr om dagen.
Mer
19 år 9 månader sedan #3044 av Johan
Svar från Johan i ämnet röster
Hej!Jag ska prova att inte lyssna efter röster som Admin rekommenderade. Jo, man ska nog försöka att sysselsätta sig med något så tankarna skingras.