Hur blir man bästa vän med psykoserna?

Mer
3 år 6 månader sedan #1293583 av Geta
Man ska väl inte grotta ner sig i sina psykoser? Det gör inte psykiatrin.
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan #1293593 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Hur blir man bästa vän med psykoserna?
Nej Geta inte grotta sig men inte heller att jag ska fly ifrån mina psykoser. Försöka kämpa emot. Försöka tänka bort det. Försöka förtränga det. Försöka släppa taget. Istället resonera med hjärnan. Som Nissegossen trodde människor skulle sig bryta sig in hos honom och mörda han eller nåt så testade han att sova med öppen dörr då försvann nojjorna när han notera ingen kom.
Mer
3 år 6 månader sedan #1293594 av Amandara
Ok Pimed, ja det är nog en bra strategi. Nej i psykiatrin är det lika tabu att prata om psykos som i övriga samhället vad det verkar.
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 6 månader sedan #1293608 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Hur blir man bästa vän med psykoserna?
Tabu? Dom representerar inte oss. Jag representerar mej själv och ingen annan. Och jag har all rätt att få vara den som jag är det gäller alla så länge man inte skadar andra. Det finns många alternativa människor, konstnärer, författare, andliga, musiker eller på annat sätt skiljer ifrån normerna som sagt alternativa och kreativa och öppna människor som går att prata med om sina psykoser med. Som tar en på fullaste allvar trots att man egentligen själv är en nolla. Gäller att grabba tag i dom hårt när man möter dom. Det kan bli givande och lärorika vänskaper för livet. Man måste bara ibland ut från sitt skal och våga chansa. Man inte få mer än ett nej. Då går livet vidare då var det inte meningen. Behöver inte vara så himla farligt!
Mer
3 år 6 månader sedan #1293776 av Admin1
Psykoser handikappar en och man blir sjukare av dem. Ju färre psykoser desto bättre. De som bara haft en psykos är oftast återhämtade och nästan friska. Depåinjektioner till nyinsjuknade är nog det bästa man kan göra. Det finns strategier för att känna igen psykos och minska psykossymptom. Om man har psykoskänningar brukar det gå att tillfälligt höja antipsykotikan.

www.viska.se/sjalvhjalp/tecken-pa-aterfall-i-psykos
Mer
3 år 6 månader sedan #1293785 av Cosmos
Precis Amandara! Så känns det. Fritt fall rakt ut i universum. Jag har aldrig förstått mig på dem som gillar psykosen, men det finns faktiskt. Som har nytta av den och kan utvecklas. Men de har nog inte varit tillräckligt sjuka för att hamna i denna skräckvärld.