ni me schizofreni vilka symptom har ni o hur begränsas ni?

Mer
16 år 10 månader sedan #79272 av someone
skulle gärna vilja veta hur det e för många av er o hur ni blir begränsade i era liv.

själv har jag aldrig haft hallucinationer.
vanföreställningar i form av paranoiditet däremot. som knappt har känt av på 1,5år.

tankestörning o kognitiva problem har jag haft lite det senaste.
men det blir bättre av att äta benso 1-2ggr i veckan. detta tycker jag är väldigt konstigt att benso hjälper emot.

det känns som jag säger vad jag tänker när jag är social o får ångest.
kan ofta bli så det bara snurrar tankar i huvet så nästan får yrsel. detta e mitt primära problem o är väldigt handikappande.

det som bensona tar bort i flera dagar är så talet blir bättre o minnet blir bättre. så inte samtal blir som ett enda stortvirrvarv som aldrig tar slut där jag bara sitter o pratar på o hoppar ifrån ämne till ämne.
är rädd för att det där kan vara mani också.
Mer
16 år 10 månader sedan #79273 av Bitte
Det är lite från person till person. Men framför allt är man mindre stresstålig, har svårt med den sociala biten, många hör röster men inte alla. Många får problem med minnet, konsentrationen, svårt att ta till sig saker mm

Stressen kan utlösa psykoser i olika former mm
Mer
16 år 10 månader sedan #79274 av someone
måste säga att jag känner mig ganska lyckligt lottad när jag jämför mig med vissa av er här.
Mer
16 år 10 månader sedan #79275 av Geta
Till en början leder schizofrenin till ett mycket ensamt liv, tills man hittar några utvägar i labyrinten.
Det går knappast att göra på egen hand.
Mer
16 år 10 månader sedan #79280 av someone
äsch jag har klarat mig på egenhand med lite mediciner ifrån psyk också.

tycker inte dom har erbjudit särskilt mycket hjälp hittills
Mer
16 år 10 månader sedan #79281 av Bitte
Det finns olika sorters kontaktgrupper att tillgå, även aktivitetshus för de som känner att de kan och orkar.
Det ska finnas i varje kommun skulle jag tro.
Så ring din mottagning och rådfråga där så hjälper dom dig säkert.