ni me schizofreni vilka symptom har ni o hur begränsas ni?

Mer
16 år 10 månader sedan #79285 av someone
jag går redan på psykisk utriktad dagverksamhet.
det är ganska bra att ha nåt att göra även om det e inte e mycket som erbjuds. tänkte kolla in närmaste rsmh när jag kommer hem ifrån semestern
  • Besökare
  • Besökare
16 år 10 månader sedan #79286 av
Jag har haft och har mycket hjälp av öppen psyk.
Mer
16 år 10 månader sedan #79287 av leva
Det var jag "Leva" som var gäst.
Mer
16 år 10 månader sedan #79346 av Molle
Ni med schizofreni.När ni är sjuka.kan ni bli lite utåtagerande då när ni inte förstår saker?.Rädda i olika situationer? som ni visar omgivningen mycket eller håller ni mycket inom sig som personer med autism som det finns en del släktskap med vad jag har hört.med att man lever inom sig i sin lilla värld mycket
Kan tänka mig att äldre personer med demens är mera utåtagerande och mera personer med frontlobs demens då
Mer
16 år 10 månader sedan #79348 av Admin1
Vi har gjort en omröstning här på sajten och de värsta symptomen anses ångest, paranoia och panikångest. Hallucinationer anses inte lika jobbigt.
Vid hallucinationer, paranoia och tankestörningar får man oftast viss effekt av antipsykotika. 30 % slipper helt sådana symptom.

Mot negativa symptom så är ofta antipsykotika sämre och mot kognitiva symptom får man ingen effekt alls. Negativa symptom och kognitiva symptom kan därför vara besvärliga.

Jag har inte läst att bensodiazepiner skulle ha effekt mot kognitiva symptom och tankestörningar. Ibland blir dock inte nyinsjuknade i psykos direkt behandlade med antipsykotika utan man avvaktar 1-2 veckor först. Under den tiden brukar man ofta ge benso.
Mer
16 år 10 månader sedan #79349 av Molle
det är tur att det här är sverige.där det är lite bättre ställt med hjälpen än dom flesta andra länder.bara sverige och norge som inte har mental yksjukhus med institutuíoner.Dale watson en av mina musik favoriter blev vårdad i usa för depression efter att hans tjej dog i en bilolycka för en del år sedan.han var säkert fast i henne. Nu har han gift om sig iallafall vad jag såg på en recention i senaste kountry korral tidningen