ni me schizofreni vilka symptom har ni o hur begränsas ni?

Mer
16 år 10 månader sedan #79353 av Molle
För mig kan nog ångest,depressioner och kanske psykoser ligga mig i fatet i framtiden vad jag kan tänka.men vad framtiden har att ge kan jag inte veta nu.Jag såg tidigare en video från biblan med lasse lidèn från göteborg blandannat och då fick jag se vad den här sjukdomen kan innebära.även a beautiful mind filmen med jon nash så fick man se vad vanföreställningar med syn hallucinationer kan ge
Mer
16 år 10 månader sedan #79389 av ziggy_zombie
Det sociala faller bort i stort sett helt. Fyra personer - sig själv inkluderat - är en enorm folkmassa.
Påfrestande låg stresströskel.
Ångesten, fy fan.
Psykoserna förstås och den ständiga rädslan för en ny psykos.
Mer
16 år 10 månader sedan #79390 av Molle
Kan man känna sig som att man ska dö.vid en psykos eller andra saker också ?.rädd mycket?
Mer
16 år 10 månader sedan #79391 av Geta
Nej, det är inte typiskt att man tror att man ska dö när man har en psykos, men snarare att jorden ska gå under och det är ens ansvar att rädda den.
Megaloma idéer som kan vara oerhört ansträngande att ha.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 10 månader sedan #79392 av Jocke

Molle skrev: Kan man känna sig som att man ska dö.vid en psykos eller andra saker också ?.rädd mycket?



Nja, i vissa lägen känner man sig död, eftersom tankarna försvinner. Men då brukar jag röra på ett finger och intala mig, att det är min hjärna som har gett mig signalen, och inte ngn annan inom mig. Ibland känner jag mig enbart som en grund i en personlighet, det extravaganta(självförtroendet) försvinner ibland.

Just för tillfället känner jag ingen större tyngd på mina axlar vad gäller samhällelig ansvar. Däremot har jag en personlig ansvar, att mina nära och kära mår bra. Men teven tycker jag är ett nödvändigt ont, för att kunna få impulser till hur man ska hantera sin situation.

Men psykoser uppstår vid jämna mellanrum, när man inte klarar att hantera stressen, då lurar man sig själv. Livet är bedrägligt ibland, men man måste försöka ändå, för att det är endast i nuet vi kan leva. Och då känns det extra stressigt att bara försöka leva.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 10 månader sedan #79406 av Nissegossen
Dödsångest luktar! Och jag har själv haft den lukten och känt den från andra, så visst kan man ha dödsångest!

Det var en del av mitt liv tidigare!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum