att leva i två världar...

Mer
19 år 5 månader sedan #6045 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet att leva i två världar...
Isa-Alise,

Jag tycker att du borde få förtur till KBT, eftersom du inte kan ta antipsykotika. Det går också att förbilliga KBT:n genom att ge den i grupp till flera på samma gång om det finns resursbrist.

Aminosyradrycken baserar sig på råvaror, som finns i landet. En intresserad läkare kan ganska lätt förmodligen förmå apoteket att tillverka den åt dig, men det kräver nog visst engagemang. Möjligen kan man också själv försöka ringa till ett sjukhusapotek och fråga en apotekare där om de känner till Tyrodep och kan tillverka den. Det kan man göra om ens egen läkare verkar ointresserad.

Nissegossen,

Jag tror att du också skulle kunna skriva böcker. Har du försökt?
Mer
19 år 5 månader sedan #6047 av Nissegossen
Hej Admin! Nej någon bok har jag inte skrivit, eller försökt skriva. Det har förekommit tama försök till berättelser. Jag återkommer med något jag tänker på.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6058 av Isa-Alise
-
Mer
19 år 5 månader sedan #6075 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet att leva i två världar...
Om man har haft besvär med tardiv dyskinesi är Leponex det preparat man skulle kunna använda, men jag har för mig att du sagt att du inte tålde det. På vilket sätt tålde du den inte? Ibland kan kanske en låg dos vara bättre än ingenting alls. Biverkningar är ju ofta dosberoende.

Du skulle ju kunna försöka skriva ner din paranoia på ett papper i en tabell, som man gör vid KBT:
I vilken situation uppstår den?
Vilken känsla får du och gradera den? t.ex. rädsla 100%
Automatiska tankar du får då och gör en cirkel runt den viktigaste.
Bevis, som stöder att den viktigaste automatiska tanken är rätt
Bevis, som stöder att den viktigaste automatiska tanken är fel
Alternativa eller balanserade tankar och ange hur sann du tror att den är. (En alternativ förklaring till din paranoiaidé)
Ange hur stark din känsla är nu t.ex. rädsla 25 %

I boken Mind over Mood finns många praktiska exempel hur man använder sådana här tanketabeller för att må bättre.
Mer
19 år 5 månader sedan #6079 av ninni
Svar från ninni i ämnet förgiftad!
Isa-Alise!
Varför tror du att du ska bli förgiftad? Försök att reda ut det för dig själv! Skulle någon vinna på att förgifta dig? Vill någon dig så illa att de verkligen skulle vilja se dig sjuk och förgiftad?
Tror du verkligen att någon i affären i förväg vet vilken mat just du ska köpa och därför häller gift i just den maten?

Jag försöker inte göra mig lustig eller ironisrar över din noja, jag har själv varit precis likadan! Ingen ställde dessa frågor till mig då, kanske om någon gjort det, hade det kanske, om än för en sekund, lättat!

ninni :!:
Mer
19 år 5 månader sedan #6080 av Isa-Alise
-