Schizofreni hos barn vanligare än man tror?

Mer
13 år 3 månader sedan #365124 av herA
det var precis som man sammlat po sig en massa slagg för att sen explodera.
Mer
13 år 3 månader sedan #365466 av Traxerity

matterik skrev: Självklart är det många som har psykotiska symptom utan att få en schizofreni diagnos. Se bara på detta forum och folk på andra forum.

Psykotiska symptom kan vem som helst ha i mer eller mindre grad men är väl en annan sak också om man har psykoser. Men även om man räknar riktiga psykoser så är det ju många som har psykosdiagnoser som inte har schizofrenidiagnos.

Jag hade mer psykotiska symptom när jag gick på jobb och utvecklingsgarantin, tvingades till ett visst socialt umgänge för att få pengar, tvingades till ett visst beteende etc. Detta via arbetsförmedlingen. Nu när jag har en anställning så mår jag mycket bättre och har mycket mindre psykotiska symptom. Dock innebär inte det att jag inte har andra symptom. Detta för att jag i grund och botten har borderline så det spelar ingen roll hur mycket folk gör för mig jag kommer alltid ha symptom. Symptom av tomhet, övergivenhet, utanförskap, depression, ångest, oro, illska etc.

Det finns också vissa som äter antipsykotisk medicin mot aggressioner vad jag förstår. Dock tror jag det är vanligare att de hamnar på ssri eller har jag fel.


Låt mej gissa. Den vanligaste psykotiska sjukdomen är egenom depression vilket blir bipolärt tillstånd i äldre åldern.
Mer
13 år 3 månader sedan #365490 av herA

PSR skrev: Barn ska inte ha diagnoser och heller inte bedömas med vuxenglasögon. Bara knäppskallar som gör det. Samtidigt finns det ju gott om knäppskallar inom psykiatrin så jag är inte förvånad att barn åker på vuxendiagnoser.



hon i boendestödet som jag hade känner.

Sa så här till mig en gång mej då..

Därhemma vart de svårt fast när du kom till bup lätta allt o Du kände dig trygg.
Hon tog ord ur min mun som inte fanns o hon hade garanterat fel :twisted: :rotfl
Mer
13 år 3 månader sedan #365493 av herA
:rotfl :rotfl
Mer
13 år 3 månader sedan #365495 av herA
När jag var på Bup Trodde jag att jag inte fanns.
Mer
13 år 3 månader sedan #367394 av Poppy

PSR skrev: Barn ska inte ha diagnoser och heller inte bedömas med vuxenglasögon. Bara knäppskallar som gör det. Samtidigt finns det ju gott om knäppskallar inom psykiatrin så jag är inte förvånad att barn åker på vuxendiagnoser.


Okej, men vad tycker du man ska göra då ifall föräldrar söker hjälp för (obs, hypotetiskt exempel då jag själv inte kom i kontakt med psykiatrin förrän jag var tjugo) att deras barn tror hon är besatt av demoner, inte sover nånting, kryper runt på golvet för att inte synas i speglar eller reflekteras i fönstren i rummen eftersom hon tror demonerna får kontakt med en den vägen, ibland blir helt "väck" i skallen och har black-outer mitt på dagen, osv. Detta är en ganska bra beskrivning av hur jag var när jag var tio, livet var ganska mycket ett helvete pga detta, och jag kan känna att det hade varit rätt bra ifall jag faktiskt hade fått nån psykiatrisk hjälp då istället för att bara genomlida skiten bäst jag kunde.

Men om man inte ska ge dom "vuxendiagnoser" och se på dom med "vuxenglasögon", vad ska man då göra med ett sånt barn?