Saknar filter?

Mer
11 år 6 månader sedan #526701 av Geta
Saknar filter? skapades av Geta
Hej lilla_tiger!

Hur det är i ditt fall vågar jag inte svara på men vid schizofreni sägs det att vi saknar filter. Det är nog filtreringen i hjärnan som det hänsyftar till. Vi upplever för mycket. Antipsykotikan ska dämpa det.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
11 år 6 månader sedan #526709 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Saknar filter?
Att du är öppen för saker "vanliga" eller "friska" människor inte är. De har ett naturligt skydd mot det som du upplever. Du saknar det skyddet.
  • girl17
  • Besökare
  • Besökare
11 år 6 månader sedan #526715 av girl17
Svar från girl17 i ämnet Saknar filter?
hur skaffar man sig ett filter då?
Mer
11 år 6 månader sedan #526727 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Saknar filter?
Hjärtligt välkommen lilla_tiger. :hjärta

Jag tror jag-stärkande psykoterapi är bra för att stärka sitt "filter".
Mer
11 år 6 månader sedan #526730 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Saknar filter?
Man kan beskriva funktionen för antipsykotisk medicin som att den just stärker filtret, men om det sedan betyder att det är rätt för dig måste din doktor svara på, det beror öite grann på hur det yttrar sig hos just dig.

Något som generellt är bra - och utan biverkningar - är att undvika att belasta sinnena med för många stressande intryck. Stora folksamlingar, högljudda konserter och liknande kan ta väldigt mycket mer energi än om man har ett intakt filler. Det betyder inte att du ska isolera dig, utan bara vara snäll mot dig själv och vara medveten om vilka aktiviteter som du mår bättre av och vilka som stressar upp dig.
Mer
11 år 6 månader sedan #526743 av Mammuten
Svar från Mammuten i ämnet Saknar filter?
Även i storstaden finns oaser av lugn och ro. Yoga. Att som helgaktivitet hellre välja promenad i vackraste parken än shopping i livligaste kvarteret. Hellre middag på lugna kvartersktogen än på den största och livligaste reastaurangen.

Med krävande arbeten för både dig och maken gäller det att prioritera. Kanske tacka nej till vissa arbetsuppgifter trots att de verkar roliga och vore bra för karriären. Inte slarva med sömnen, för sömn verkar läkande och skyddande. Du kanske inte måste delta i alla events, kick off:er eller vad det nu heter, i alla fall inte i makens.

Lycka till!