Saknar filter?

Mer
11 år 6 månader sedan #526745 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Saknar filter?
Hej och välkommen, lilla_tiger!

Det att vi saknar Filter som har sjukdomen Schizofreni, har jag som slutkläm i min Filosofi TWILIGHT ZONE <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=...wtopic.php?f=1&t=889 [/url]<!-- l -->
Citat;
"Detta är naturligtvis bara ett urval, det finns andra saker jag också kan berätta om, mycket av de händelser som sker i världen får jag reda på i samma stund som de händer. Mina ”Filter” är inte som andra människors, tyvärr."

Jag förstår mycket väl det som läkaren beskriver. Om jag säger som så att vanliga människor har filter som stoppar dem från att ta in flera "Stationer" på en radio, så har vi som har dåliga filter är det så, att vi får in också andra stationer på exakt samma frekvens. Vi får alltså in en massa störningar i vårt tänkande som inte våra "filter" förmår tränga bort, utan vi får en massa till oss, som "vanliga" människor inte får. De har därför svårt för att förstå fullt ut hur det är att ha en massa störningar och ovidkommande saker som går rätt in i vårt nakna intellekt och som vi inte kan värja oss emot.

Om något är oklart för dig, så är ju läkaren där och du gör nog klokast i fortsättningen att be honom förklara tills du förstått fullt ut vad han vill säga dig! Ifråga om medicinering och andra förhållningssätt, kan det ju vara livsviktigt att du verkligen har förstått vad läkaren menar som du bör iaktta och göra eller för den skull, inte göra.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 6 månader sedan #526746 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Saknar filter?
lilla_tiger, zyprexan är en bra akutmedicin vad jag förstått (har inte haft den själv) Den tar ned dig och gör dig lugnare och gör att du inte blir så arg (aggressiv). Du bör nog inte stå så länge på Zyprexa då den kan framkalla en kraftig viktuppgång på kort tid för dig. Bed därför i samråd med läkaren om att få byta ut zyprexan mot annat antipsykotika som inte ger viktuppgång.

Antipsykotika dämpar symptomen av att du får in för mycket intryck in i din hjärna, vilket hjälper då för Dina &quot;Filter&quot; blir då stärkta utav det. Eller helt enkelt blir du så &quot;avstängd&quot; att du inte får så mycket intryck till dig. En psykos kan man få av bla stress och för mycket intryck som kommer rätt på dig. Här är läge för en längre semester och en stressfri miljö. Kanske du inte mår så bra i en storstad, utan du kunde må bättre någonstans med vindens sus och fågelkvitter i träden.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 6 månader sedan #526751 av Geta
Svar från Geta i ämnet Saknar filter?
Personer med schizofreni ska vara introverta. Vi behöver så lite yttre stimulans för att må bra.
Det är svårt att förstå för extroverta personer. Det handlar nog inte alla gånger om autism utan mera om att vara introvert.
Det måste finnas parker och oaser i en stad med 12 miljoner invånare,
Mer
11 år 6 månader sedan #526828 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Saknar filter?
Det här med filter är att man inte att filtrera bort ovidkommande sinnesintryck utan alla sinnesintryck sköljer över en, vilket gör att man blir överbelastad. Kan nog vara svårt för läkaren att avgöra om det är så om du inte själv har berättat om sådana svårigheter.

Antipsykotika som Zyprexa har främst effekt på röster, vanföreställningar och tankestörningar. Särskilt första tiden får man bra effekt mot sådana symptom. Sedan efter några år kan ibland effekten vara sämre.

Det som är värst är om man har dåligt närminne, koncentrationsförmåga, apati och symptom liknande depression. Kan vara mycket handikappande och svårbehandlat. Psykossymptom är beskedliga jämfört med sådana symptom.

Tror nog att det kan gå bra för dig framöver. Försök minimera stress och lär dig avslappning för att kunna behandla akut stress. Om du har röster eller vanföreställningar ofta prata med läkaren om det, så kanske det går att göra medicinjustering. Sluta inte med medicineringen på egenhand.
Mer
11 år 6 månader sedan #526837 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Saknar filter?
Jag kan inte gallra intryck utan tar in allt. Det är tröttande.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 6 månader sedan #526840 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Saknar filter?
Jag saknar filter till min hörselgång från hörapparaten, pga att hörapparaten inte kan skilja ljuden fån varandra, det blir en jämntjockt smörja som jag ska försöka gallra, vilket inte alltid fungerar. Men folk som tilltalar mig, pratar utifrån sin egen verklighet, utan att förstå att datorn i hörapparaten är ganska dum, den kan inte selektivisera, som normalhörandens öron kan.

Vars är världen på väg?