Brukar ni bruka begreppet brukare?

  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
10 år 2 veckor sedan #656528 av vnv
Svar från vnv i ämnet Brukar ni bruka begreppet brukare?
Jag ogillar begreppet och tycker att det är ganska nedlåtande, eller åtminstone missvisande... :neutral:
Mer
10 år 2 veckor sedan #656537 av idefix
Ordet "brukare" försöker jag undvika att använda, då det i mitt tycke lätt kan förväxlas med "missbrukare" som någon här innan i tråden var inne på.

Jag föredrar ordet "patient". Att få en psykos är de psykiska sjukdomarnas feber, och jag tycker därför att man bör kunna använda patient om alla som är inne i vårdsvängen, oavsett om det är en fysisk eller psykisk åkomma man råkat få.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
10 år 2 veckor sedan #656544 av Cosmos
Jag läste just hur Socialstyrelsen har resonerat. Brukare ska vara ett samlande namn på grupper och inte individer eftersom detta skulle vara och uppfattas som avståndstagande, maktmissbruk och förnedrande.

Man skriver själva att det används i äldrevården i tredje person vid samtal och "brukaren" förvandlas till ett föremål, ett försöksobjekt eller helt enkelt skräp.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
10 år 2 veckor sedan #656546 av Cosmos
Men det är alldeles uppenbart att det används om individer och även inom Landstinget trots att det föreslagna begreppet ska används på kommunnivå, socialtjänsten. En brukare. "Jag är en brukare", snacka om att devalvera sitt människovärde.
Mer
10 år 2 veckor sedan #656596 av Admin1
I USA används ibland beteckningen survivors -överlevare för personer med schizofreni. Ofta är det personer med schizofreni, som själv använder dettauttryck.
Mer
10 år 2 veckor sedan #656609 av biehhysf
skjut mig inte nu men jag har alltid trott att när folk använt det ordet så har det syftat på brukare av illegala droger.