Brukar ni bruka begreppet brukare?

Mer
9 år 4 månader sedan #707546 av Geta
Det är som alla roller man har i livet. De skiftar hela tiden. Just nu är jag innesittare.
  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
9 år 2 månader sedan #722568 av Cosmos

Admin1 skrev: Brukare är man om man får boendestöd för då brukar man boendestöd. Jag brukar ingenting och max en halvtimme av psykiatertid. Så jag är ingen brukare.

Förvisso är det sant att använder man en tjänst så "brukar" man den. Varför då inte använda ordet "användare"?

Förresten; hur manga är det inte som använder statens, kommunens och landstingens tjänster? Patienter med nageltrång I Landstinget = brukare.
Barn I förskolan = brukare. Elever I skolan = brukare, De på äldreboenden = brukare.

Get the point?

Och alla som jobbar inom stat osv får ju lön därifrån och är faktiskt brukare av skattesektorn dom också.

Vem är egentligen inte en brukare? T o m som döda brukar vi ju någon form av begravningsplats.

Think again ni som slänger ur er "brukare" till alla psykiskt sjuka. Det talar faktiskt mest om vilka ni själva är.
Mer
9 år 2 månader sedan #722574 av Nissegossen
Jag är nikotinbrukare...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #722592 av notwoodstock
Jag är osäker på om någon redan skrivit det i tråden, men: Enligt uppgift så har en språkkonsult rekommenderat begreppet att användas internt inom vården m.m, men för patienter och andra så är det en egensyn som får bestämma hur man använder ordet.
Mer
9 år 2 månader sedan #722607 av Kevick

notwoodstock skrev: Jag är osäker på om någon redan skrivit det i tråden, men: Enligt uppgift så har en språkkonsult rekommenderat begreppet att användas internt inom vården m.m, men för patienter och andra så är det en egensyn som får bestämma hur man använder ordet.


Vad heter denna "språkkonsult"? Jag vill då inte betala skatt för att folk ska lära sig att förolämpa mig. Jag är ingen brukare- Jag är en människa.
Mer
9 år 2 månader sedan #722609 av notwoodstock
Från Asperger Forum (citerar enbart det mer allmänna ur inlägget):

Nyligen tog radioprogrammet Språket upp detta lite märkvärdiga ord brukare. Det framkom att ordet lanserats som alternativ till ordet vårdtagare, som ansågs ha för passiv klang. I programmet framfördes uppfattningen att ordet brukare främst används i mer administrativa sammanhang.