Kontaktperson

Mer
17 år 4 månader sedan #60198 av adrokylus
Svar från adrokylus i ämnet Kontaktperson
Jag har precis ansökt om och fått beviljat kontaktperson.Men ingen vet hur lång tid det tar.Så nu får jag nöja mig med boendestöd så länge.
Men jag tror att det kan vara bra för att bryta isolering även om det är en betald kompis.
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 månader sedan #60222 av vnv
Svar från vnv i ämnet Kontaktperson
Jag har en KP sedan hösten 2004. Det fungerar mycket bra och vi har trevligt ihop. Mestadels går vi ut och fikar, äter lunch eller går på bio. Har även hjälpt till att fixa en del grejer på min KP:s sommarhus. En bra terapi :D
Nu mår jag så mycket bättre att jag skall sluta med att ha KP ngn gång i sommar. Har dessutom andra vänner och jag är mer självständig idag...

mvh
vnv
Mer
17 år 3 månader sedan #60328 av maya
Svar från maya i ämnet Kontaktperson
Jag skulle så gärna vilja ha en kp, men vet inte hur man gör. Jag har dessutom en åsikt om vem jag skulle vilja ha - en person inom vården som jag har fått bra kontakt med. Undrar om sådant kan vara möjligt?
Mer
17 år 3 månader sedan #60334 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet Kontaktperson
Min kontaktperson jobbar som psykiatrisjuksköterska. Vi träffades när jag var inlagd förra sommaren. Det var inga problem för mig att få henne som kontaktperson, men det hänger ju förstås på om personen vill ställa upp på det eller ej! /A
  • besökare
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 månader sedan #60337 av besökare
Svar från besökare i ämnet Kontaktperson
Jag ansökte för ett år sedan om att bli kontaktperson. Dock visade det sig att kvinnan som jag skulle vara kontaktperson lyckades skaffa sig egna vänner och behovet av kontaktperson upphörde därför.

Som svar på tidigare inlägg så är det nog olika vilka krav som ställs på kontaktpersoner. Själv har jag inte någon vidare ekonomi och inget fast jobb eftersom jag studerar. Däremot var det viktigt att jag var villig att ställa upp långsiktigt, kanske flera år.

Angående ersättningen utöver utlagda kostnader skulle jag få femhundra kronor i månaden. Detta är ju inte så mycket pengar så åtagandet är inta att betrakta som ett jobb. De som väljer att bli kontaktpersoner gör det snarare av ett personligt engagemang. Man tror att man har något att bidra med och vill gärna hjälpa en medmänniska.
  • tryskey oinloggad
  • Besökare
  • Besökare
17 år 3 månader sedan #60369 av tryskey oinloggad
Svar från tryskey oinloggad i ämnet Kontaktperson
Fick min första kp för kanske 6 år sedan, hatade henne. Tror inte hon tyckte om mig heller, för hon slutade efter bara ett halvår och så fick jag en ny.
Den nya tjejen blev jag så bra kompis med så hon bestämde att hon skulle avsluta sitt kontaktmannaskap så vi kunde vara kompisar på riktigt.

Vi är fortfarande nära vänner, här väl känt varandra nu i ca 5 år. Bl.a. åkte vi till Grekland ihop förra sommaren.