Kontaktperson

Mer
17 år 4 månader sedan #60002 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kontaktperson
Det låter som en bra sak att ha en kontaktperson för att bryta isoleringen som drabbar många. Kostar det någonting att ha en kontaktperson? Är det via kommunen som man får en kontaktperson?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 4 månader sedan #60005 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Kontaktperson
Har du lss, så är kommunen skyldiga att ordna en kp om du ansöker om det! Tyvärr råder det en brist på kp:s! Kravet för kp:s är att dem har en stadig jobb, minimum stadig vick. Inga arbetslösa gör sig besvär.

Sen ska man ha en stabil ekonomi och bra referenser!

Det kostar inget at ha en kp!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 4 månader sedan #60034 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Kontaktperson
Ja, som Jocke säger så är det kommunens Socialnämnd som ordnar kontaktperson. De gör en utredning för att se om man är berättigad till en kp och sedan är det bara att vänta på att de hittar en som kan passa.

Jag blev tvungen att svara på frågor om jag var sjuk, vilken diagnos jag hade osv. Saker som sjukvården vet men inte kommunen. I gengäld bekostar kommunen kontaktpersonen. Dock kostar det ju lite att leva: nu fikar vi varje vecka ute och det kostar ju några tior. En kostnad jag inte hade tidigare när jag bara låg på sängen. (Vi betalar var för sig). Ska vi gå och bowla eller på bio blir det väl samma sak där att var och en betalar för sig.

Vet inte om kontaktpersonen får betalt för sina utgifter av kommunen eller om de har en fast ersättning. Ersättningen sägs vara liten, kanske därför som det är brist på kp.

Prata inte med hat i munnen!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 4 månader sedan #60036 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Kontaktperson
Dem vill helst också att kp har bil! Dem får en milersättning, men egentligen måste man betala kp:s utgifter för bilen, om man skall vara riktigt noga.

Men ofta låter dem udda vara jämnt! Jag tror deras ersättning ska täcka utgifterna, eftersom jag vet att en får gå på hockey med kp, så tror jag ersättningen är individuell?

Ibland har människor bara ett intresse, då måste det få kosta, det tycker jag är ett rimligt beslut av socialnämnden(lss-handläggare).

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 4 månader sedan #60040 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Kontaktperson
Jag hade en kontaktperson när jag mådde sämre och var mycket ensam... jag fick henne enligt LSS, så det kostade mig inget... vi gjorde roliga saker somn att gå på bio eller ta en fika och prata en stund... jag träffade henne ca en gång per månad... numera är hon inte min kontaktperson längre, jag har egna vänner... men hon har blivit en riktig vän... numera ses vi ca en gång per halvår... men ringer varandra då och då...
Mer
17 år 4 månader sedan #60045 av Khai Chau
Svar från Khai Chau i ämnet Kontaktperson
De flesta sk psykiskt sjuka, skulle kunna må mycket bättre..."bara" genom att ha råd, till att göra saker och ting...som "vanliga" gör och också mår bra av - men det där håller man på och diskutera om numera:
Psykisk sjukdom/dålig ekonomi-kombinationen :cry: :rolleyes:

...Ekonomisk stress = också en stress...brukar jag hävda! :twisted: