Hur fungerar ett förhållande för schizofren, normalt?

Mer
17 år 11 månader sedan #39990 av Admin1
I alla böcker jag har läst står det att kvinnor får en lindrigare form av schizofreni än män och har mindre funktionsförluster. Kvinnor får också sjukdomen 5 år senare än män i genomsnitt. Det kan vara delvis orsaken till varför det blir lindrigare hos kvinnor. Senast jag läste om det här var i boken Surviving schizophrenia, som just har kommit ut i en ny upplaga.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 11 månader sedan #39992 av Jocke

Sylviaplath skrev: Vet fler män som träffat sin partner när de varit sjuka än tvärtom. Likaså om en av dem blivit sjuk. Mina föräldrar är ett undantag. Min mamma har varit sjuk hela mitt liv. Vi var utåt en rätt ’lyckad’ familj men min mamma var inte kapabel att ta hand om vare sig oss eller ett hem. Knappt sig själv heller. Det är först nu jag kan säga att mina föräldrar mår bra ihop. Skillnaden var Fluanxol istället för Mallorol.

Jag är också ett undantag. Min man gifte sig med en frisk kvinna. Jag hade massor av energi och gott humör också (och en del humor). När jag blev sjuk förlorade han inte bara sin friska hustru, utan också sin vän, stöd, överraskningarna och skrattet. Jag kände mig till slut så dålig, kritiserad och försummad att jag slängde ut honom. Men vi hade en extrabostad som var fantastisk fin, så han behövde ju knappast bo på gatan. Jag ville inte ha honom, om han inte ville ha MIG - accepterade allt jag inte orkade eller förmådde, och uppskattade och gillade det som är vackert, roligt och underbart hos mig.

Många av mina väninnor tyckte jag var galen, för risken var ju stor att han skulle träffa någon vackrare, yngre (jag är 38 nu) och mer ’lämplig’ kvinna. Han ser bra ut, ok ekonomi, och har ett sk statusjobb. Men eftersom han verkade vilja ha någon annat fick han väl försöka hitta henne då. Vid separationen i vintras hade vi varit gifta i nästan 18 år.

Men, han ville inte ha någon annan. Han tyckte livet blev urtrist utan mig. Och dessutom är han attraherad av mig som kvinna. Och idag känner jag mig inte längre som en belastning. Eftersom han vill vara gift med mig, får han skylla sig själv (ha ha ha). Men… om vi inte träffats innan jag blev sjuk, och om vi inte varit så unga… Då hade jag kanske varit en alltför udda och pinsam figur. För excentrisk. Slutsatsen är (från min sida) att bara rätt speciella och trygga personer med mycket humor som väljer (och klarar av) personer utanför normen.

Fö hoppas jag alla inser att sjukdom är en ENORM påfrestning för ett förhållande. De flesta förhållanden kraschar ju fast ingen är sjuk. Så, jag kan bara rekommendera det svåra (utifrån mina egna och mina 'friska' väninnors erfarenheter). Fundera på vilka intressen du har, och utgå ifrån det. Vara öppen. Bejaka din nyfikenhet. Tänk noga igenom vilken slags person som i längden är bra för dig, kan utveckla dig och inspirera dig, men fastna inte i förutfattade meningar. Visa dig själv respekt. En kvinna vill fö inte bli vald bara för att hon är en kvinna ’vem som helst’ (med rätt utseende och vikt). Hon vill att du ska se just henne, och att du inte fastnar i dig och dina behov. Känna att hon är vacker och intressant. Att du får henne att skratta, och att du kan berätta saker för henne. Din sjukdom kan till och med bli en tillgång om du kan lära henne saker om den. Skulder brukar inte vara en höjdare, och inte snålhet heller. Bjuder du hem henne vill hon inte köpa maten, laga till den och sen diska. Och städa hos dig vill hon inte heller, så försök ha ordning omkring dig. En relation är inte bara en uppoffring från henne, utan en JÄTTEANSTRÄNGNING! från dig också. Gör du inte det, kan du inte tycka kvinnor är kräsna. Då förväntar du ju dig saker, som hon omöjligt kan leva upp till. Du kan visst hitta en kvinna (eller man för den delen) som älskar och uppskattar dig. Sen är det ju inte säkert att du har lust att ha ett så långt förhållande. Hur som helst. Försök att inte få panik. Desperation brukar avskräcka tyvärr.

Lycka till alla som vill träffa någon. Ingen vill vara, och all förtjänar mer än 'vem som helst'.



För mig som har börjat känna känslor igen, så är kruxet att jag håller på att sjunka in i sjukdomen igen tyvärr. Många av mina kontakter kan tolkas som desperata, men jag sätter alltid kvinnan i fokus.

Försöker lyssna av samtidigt som jag associerar hennes upplevelser med vad jag vill ha sagt. Respekten från båda hållen är oerhört viktig !

Men jag känner att jag inte kan lära ut ngt om sjukdomen iom att kvinnornas bild, när dem ser mig inte överensstämmer med deras bild av hur vi ser ut. Jag lyssnar verkligen skarpt på dem som jag gillar.

Jag vet inte om jag har en lindrig form av schizofreni? Men alla symptomen finns där och man blir missförstådd och missförstår rätt ofta.

Ju mer jag ser symptomen, ju mer stelbent och förmågan att tro på allt förvärras. Har alltid varit varm för källkritik, men jag känner ett par kvinnor som har schizofreni, sjukdomen härjar osynligt på dem och även på mig.

Har en sådan överkapacitet ibland, men jag ska vara lite försiktigare med att bjuda hem en kvinna, det löns inte tjata, är dem inte intresserade, ja då får man väl söka någon annanstans?

Men jag tror det är ganska bra att vara ngt utlämnande!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 11 månader sedan #40000 av Sylviaplath
Hej Jocke,
Ibland går det att bryta vägen mot psykos? Kan du byta miljö och minska mängden intryck, ljud och antalet personer du träffar (om du just nu träffar mycket folk). Eller om du känner dig ensam, finns det någon du kan vara med utan att ni behöver prata så mycket. Om möjligt, var fanatiskt noga med rutiner, det hjälper ibland. Att sova på rätt tider och tillräckligt länge. Äta bra och på rätt tid. Kanske ta en lång promenad vid samma tid varje dag. När man är skör är det inte läge att låta känslor och intryck flöda fritt. Ha ganska tråkigt med andra ord.

När det gäller förhållanden tycker jag att du ska visa dig själv rejält med espekt. Att du lyssnar på personen är bra, men hoppas inte för snabbt på något. Det är ju ärligt talat inte säkert att du egentligen är intresserad av 'henne' annat än som vän. Det är inte bara 'hon' som kanske inte vill ha dig. Det kan lika gärna vara du som inte vill ha henne - egentligen.

När jag läser vad du skriver känns det som om du generaliserar för mycket. Kvinnor är individer, och alla har inte alls en förutfattad bild av dig. Och har dom det, så kan bilden förändras när dom träffar dig.

Var rädd om dig nu, och hoppas du kan undvika ett nytt sjukdomsskov.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 11 månader sedan #40006 av Jocke
Tack Sylviaplath! Ja du har rätt, jag träffar mycket folk på dagarna, mindre på kvällarna. Förlåt om jag generaliserade lite väl häftigt.

Har faktiskt funderat på miljöombyte vad gäller min sysselsättning.

Ja, jag kanske egentligen inte är intresserad? Men är så fumlig vad gäller relationer som handlar om känslor, men jag tror det bästa just nu, kan vara att jag lägger uppvaktandet på is ett tag? Men problemet är att det här tillfället kan glida en ur händerna.

Tack kära du!, det var snällt av dig att plita ner några rader och berätta hur ni kvinnor relaterar till förhållanden!

Vars är världen på väg?