Hur fungerar ett förhållande för schizofren, normalt?

Mer
18 år 3 veckor sedan #36917 av Admin1
Det har gjorts en europeisk undersökning på personer med schizofreni och 65 % var ensamstående. Jag gissar att bland dem som inte är ensamstående så dominerar kvinnorna eftersom de har en lindrigare sjukdom.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... -behandlas
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 3 veckor sedan #36926 av Jocke
Nä, symptomen för en kvinnlig schizofreniker behöver inte vara lindrig, ändå svärmar männen likt flugor kring en druvklase! Tack admin! Men jag tror att vi schizofrena får ta konsekvenserna av vår sjukdom än just bara symptomen. Vi drabbas av disaffektiv störning, som påverkar vår osäkerhet, läste om en norsk filosof som heter Naess? Över 90 bast i alla fall! Men hur som helst har han en teori om när vi står inför ett vägskäl, där vi ska besluta vilken väg man ska gå, enligt den känslomässiga teorin
så väljer denne person ingendera av vägarna utan vandrar tillbaka samma väg han kommer ifrån! Teorin är att vägvalet saknar känslomässig grund eftersom ingen vet vilken väg som är vinnaren. Detta tillbakasteg tror jag är ganska vanligt för oss? Relationer består hela tiden av vägval, där man måste bedöma hur mycket man är villig att släppa till den andra, så rent filosofiskt vet jag inte om jag kan hålla med denne Naess? Det är ju oväsentligt huruvida man har kysst ngn, utan det är tillit och ömsesidighet som är det viktigaste när man delar en tillvaro. Samtidigt admin, så tror jag vi killar har ett stort behov av att visa att vi är karlakarlarlar, dvs att vi har "st*ke" i oss! Men annars hur närmar man sig en tjej som man måste vara väldigt försiktig med? :väggen

Vars är världen på väg?
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #36927 av

Admin1 skrev: Det har gjorts en europeisk undersökning på personer med schizofreni och 65 % var ensamstående. Jag gissar att bland dem som inte är ensamstående så dominerar kvinnorna eftersom de har en lindrigare sjukdom.


Hmm.. förstår inte riktigt, men nu är det ju flera som sagt det.. Varför anser man att tjejer har en lindrigare sjukdom?
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 2 veckor sedan #37187 av Jocke
För att visa rätt brutalt, hur jag tänker när man kommer till ett vägskäl, så kan det få dessa följder?

www.lachfabriek.nl/plaat3d/funplaat28/a-f-b1.jpg

:tystad

Vars är världen på väg?
Mer
18 år 2 veckor sedan #37191 av flisan
Usch vilken nedslående läsning att bara 35% av alla med schizofreni har en relation och att bara 20% har arbete.
Nu har jag iofs ingen schizofrenidiagnos. (Än?) Men detta kan nog gälla flera psykiska sjukdomar. Det känns tungt att läsa. Men man måste ju ändå försöka. På något sätt kanske det funkar, man kanske kan finna en person som är stark och orkar med ens skörhet. Eller så kan två sköra finna och hjälpa varandra, fast då måste man nog ha en väldig styrka och tur.....
Vet ej hur man ska lyckas med detta med relationer. Själv känner jag mig måttligt intresserad av ett förhållande sedan mitt förra sprack för 1,5 år sedan. Jag mådde verkligen piss efter det. Och frågar mig nu om det är värt det. Jag lider av enorm separationsångest. Förut var läkarna inne på att jag hade borderline, men nu har de sagt att jag inte har det. Men jag har nog vissa bitar av det som tex väldiga svårigheter med separationer. I övrigt upplever jag mig inte som manipulerande eller så utan som en väldigt ärlig och rak person. Dock med en negativ självbild.
  • Jocke
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 2 veckor sedan #37197 av Jocke
Man kan uppleva att men har flera olika symptom, men tack för ditt svar Flisan, tänkte först att du kunde vara lite schizoid? men har kollat med ett uppslagsverk, och det du skriver innehåller en nyansrikedom avkänsloutfall, så det stämmer nog inte? Men den sociala isoleringen kan ha mångan orsaker. Jag tror inte två psykiskt sköra personer kan stötta varandra? Men jag tror den ena parten måste vara fri, för att det ska funka? Man kan inte lasta på sina bekymmer på den andre tror jah, men i dagens läge är det otroligt svårt att hitta en jämvikt mellan partena! Separatinsångest säger du, kommer den sig av att du förlorade en nära anhörig tidigt? Eller är det så att det är svårt för oss att hålla en konsekvent linje rakt igenom, är det så att vi kan vara lite veliga? Negativ självbild Flisan, innebär att man tar på sig skulden för ngt som egentligen kanske inte finns? Men [u:2kmc9y7d]jag vet inte[/u:2kmc9y7d], kan det vara så att man vill förhålla sig neutral till livet?

Vars är världen på väg?