Rättspsykiatrisk vård

Mer
16 år 4 månader sedan #103016 av ak
Hej,
Jag undrar hur livet på en rättspsykiatrisk anstalt ser ut? Blir patienterna inlåsta på samma sätt som ett fängelse? Får de lämna avdelningen? Kan man bli frisläppt såfort man är frisk?

Må väl
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 4 månader sedan #103023 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Rättspsykiatrisk vård
Nä, jag inser vad du menar. Har flera ytliga kompisar som har varit inlagda för rättspsykiatriskt vård. En del är märkta med tystnad, medan andra berättar om sin tid därinne. Det är fängelselika villkor.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 4 månader sedan #103024 av Skötaren
Svar från Skötaren i ämnet Rättspsykiatrisk vård
Nja, på fängelse är det rumslåsning 20:00 och släckning 22.00.
På häkte får man, om man skall gå på toa,ringa på vakten osv...

Rättspsyk låser aldrig dörren till rummet. Man brukar säga att patienten skall [i:3en1g2bl] försöka [/i:3en1g2bl] vara på rummet 24,00, men det följs inte alltid.

Iallafall på rättspsyk där jag jobbat...
Mer
16 år 4 månader sedan #103026 av Stef
Svar från Stef i ämnet Rättspsykiatrisk vård
Att bli frisk är ingen garanti för att bli utskriven. Många faktorer ska spela in, t ex brottets art, hur längesedan det skedde osv. Trots att lagtexten är glasklar, man får inte ha friska människor inlåsta, så sker det ändå. Främsta orsaken är nog att de domare som ska ta beslutet om inskrivning inte vågar eller vill. Ofta finns det ett massmedialt tryck som gör att domaren inte klarar av att stå för sitt beslut. Sedan finns det även domare som styrs av sin egen moraliska uppfattning. Rättssäket är det inte.
Mer
16 år 4 månader sedan #103027 av ak
Svar från ak i ämnet Rättspsykiatrisk vård
Alltså... jag måste missuppfatta vissa inlägg. Om jag skulle bli helt galen och sätta mig med ett gevär på en skola och skjuta ihjäl småbarn, hade jag då inte blivit riktigt inlåst på ett rum? 8O
Mer
16 år 4 månader sedan #103033 av Sankt_sigfrid
Livet ser ut så här med stora drag.

8.15, morgonsamling, där man ska ta upp om man vill gå o handla eller gå på promenad alt träna. En del äter frukost innan, men andra efter.

Vissa har någon form av terapiverksamhet på förmiddagen, typ sitta i två timmar o sy kuddar, alternativt träsnickeri.

Lunch...halvtaskigt käk (sjukhus mat) med tanke på att det är samma mat som de inneliggande på vanliga sjukhus så blir det dålig variation, typ gröt två dagar i veckan o så...pasta är ytterst ovanligt eftersom de på långvården inte gillar det.

Sen händer ingenting förrän 14 pga raster. sen är det typ promenader om man vill gå till stan eller bara ut på promenad.

Sen är det middag o det är samma kassa mat igen.

sen händer ingenting förrän kvällsfikat, då man kan ta en macka o lite kaffe...

Dock får vi mkt kaffe under dagarna och har tillgång till patientkök på avdelning som vi disponerar fritt o sköter själva. där finns allt som finns i ett vanligt kök (kaffebryggare, vattenkokare spis etc) det används dock ganska sällan. men det bakas en del till avdelningen så att vi alla blir runda o goda...*S* en mätt fånge är en nöjd fånge säger de...

Dörrarna låses aldrig till rummet av personal och de är typ aldrig inne på rummet. man sköter det själv. Vi har numer rätt till Mobiltelefon samt Internet (egna abonemang) och om vi vill kan vi skaffa digitaltv (egna abonemang)

Och den allmäna missuppfattningen är ju att man kommer ut så fort man blir frisk, men det fungerar inte så i praktiken. Jag har inte haft ett enda sjukdomssymptom på tre år och först nu egentligen börjar möjligheten öppna sig för att jag ska börja slussas ut.

Det finns ingen arbetsplikt o de flesta gör inget annat på dagarna än spela kort och röka ciggaretter. Många går inte ens ut på dagarna. Många sover en massa. sen är det ju så att det ska göras massa tester (frivilligt) och det ska samtalas med psykologer etc.

Det är som sagt ganska "fritt" förutom att man inte är "fri" sen har man inte jätte mkt att säga till om om man inte är på en bra avdelning som jag är nu och har en bra doktor. det finns inga läggtider inom rättspsykiatrin, det är inte tillåtet att ha det, även om många avdelningar försöker få folk in på rummet vid 24, så är det inget som det propsas på.

men sköter man sig så går det för det mesta bra..anledningen till att många sitter så länge är ju att de knarkar o rymmer med frekventa mellanrum alternativt är jätte uppmärksammade i media och ingen länsrätt vill ta den diskussionen i media..(känner en del nu som är utsatta för det)

Lite övrig info är att det finns ca 60 sk Hawaii-fall i landet, dvs friska personer som enligt lag måste släppas men inte gör det (typ pga media), detta hörde jag av sten levander i en intervju han gav om rättspsyk. och det är inte många som skrivs på ett år...hade Länsrätterna följt lagen skulle landet spara 9 miljoner kronor (ca) varje månad samt ha fler lediga platser...lite tänkvärt tycker jag...

ha en bra kväll

:rolleyes: