Rättspsykiatrisk vård

Mer
16 år 4 månader sedan #103034 av Sankt_sigfrid

ak000 skrev: Alltså... jag måste missuppfatta vissa inlägg. Om jag skulle bli helt galen och sätta mig med ett gevär på en skola och skjuta ihjäl småbarn, hade jag då inte blivit riktigt inlåst på ett rum? 8O


Tja..Mattias Flink skjöt ihjäl 7 personer när han led av en allvarlig psykiskstörning, och han dömdes ju till livstid pga att han borde fattat att han kunde hamnat i den situationen om han drack...

så om du skiter i dina mediciner och blir galen o gör en sån sak, så finns det ju prejudicat i HD om att du KAN dömas till fängelse om du sätter dig själv i en allvarlig psykisk störning, vilken man i princip gör då..

fast det är nog troligast att du döms till vård om du lider av schizofreni...
Mer
16 år 4 månader sedan #103035 av galärslav
Svar från galärslav i ämnet rättspsykiatrisk vård
En bra avdelning och en bra doktor ja, men om man inte får det då,hur ser det ut då?
Vet en som varit på rättspsykiatrisk avdelning i 3 år nu. Vad jag vet har denne det betydligt svårare.
Mer
16 år 4 månader sedan #103038 av ak
Svar från ak i ämnet Rättspsykiatrisk vård
Varför hamnade du på rättspsyk, om du inte har något emot att berätta?
Mer
16 år 4 månader sedan #103040 av Sankt_sigfrid

galärslav skrev: En bra avdelning och en bra doktor ja, men om man inte får det då,hur ser det ut då?
Vet en som varit på rättspsykiatrisk avdelning i 3 år nu. Vad jag vet har denne det betydligt svårare.


ja dagen ser likadan ut, fast du har inget att säga till om, du blir kränkt varenda dag av personal som anser att de är bättre än dig...det skrivs en massa bedömningar som inte har några belägg....det finns tidspsaxis innan man kommer ut på promenader o frigång etc...

jag har varit på denna bra avdelningen i snart ett år, men har suttit inlåst på katastrofala ställen i de tre första, så jag vet att det inte är bra. På det dåliga ställena blir det även dålig stämning, mkt knark och våld samt mkt hot...det är svårt att vara på ett sådant skit ställe...det finns personal som t.om mina föräldrar blivit rädda för när de kommit på besök och en del överläkare samt psykologer är riktiga svin och skriver vad de behöver om dig för att det ska passa deras undersökningar/forskning eller motivera fortsatt vård, då det egentligen inte finns skäl för tvångsvård..

en psykolog sa till mig att jag "ÄR allvarligt psykisk störd, jag visade inga som helst tecken på det och han visste inte vad jag led av, men sjuk var jag" alla tester jag gjorde visade att jag inte led av någon personlighetstörning, samt RPU (stor rättspsykiatrisk underökning innan dom) visade att jag inte var personlighetstörd, men han tyckte att mina föräldrar ifrågasatte för mkt så därför var jag ju tvungen att lida av en störning....

så visst..det finns bra ställen...som det här...men de flesta är skitställen som styrs av kriminella gäng, där droghandel o prostitution förekommer helt öppet, folk rymmer o kommer tillbaka med polis, sen får de gå ut igen o då sticker de igen...

jag har aldrig varit kriminellt idetifierad eller missbrukare och jag känner några till som inte heller är det men är dömda till vård..vi brukar skoja om att det enda sättet att bli fri från LRv är att knarka, rymma o slå/hota personal....de personerna är de som släpps fortast enligt min erfarenhet... .?
Mer
16 år 4 månader sedan #103041 av Sankt_sigfrid

ak000 skrev: Varför hamnade du på rättspsyk, om du inte har något emot att berätta?


Jag blev psykotisk av akut sömnbrist och djupdepression...men några detaljer vill jag inte gå in på
Mer
16 år 4 månader sedan #103042 av ak
Svar från ak i ämnet Rättspsykiatrisk vård
Det var möjligtvis inte du som skulle döda Reinfeldts fru? :lol:

Nåväl, jag hoppas du snart kommer ut därifrån. Verkar inte vara så roligt.

Kan man hamna på en RPV-anstalt bara man blir LPT:ad?