Rättspsykiatrisk vård

Mer
16 år 4 månader sedan #103043 av galärslav
Svar från galärslav i ämnet rättspsykiatrisk vård
Hej ! Jag har aldrig varit på rättspsyk men jag har fått en uppfattning att det inte är så lätt där av de samtal jag har haft med min kompis som känner den jag nämde mer än jag gör. Även det jag läst i tidningarna har påverkat mig. Jag kanske skrev klumpigt till Sankt Sigfrid (hoppas jag stavade rätt) när jag frågade hur det är om man inte får en bra doktor eller en bra avdelning. Det var egentligen en fråga. Men jag skrev utifrån mina antaganden.
Mer
16 år 4 månader sedan #103044 av Sankt_sigfrid

ak000 skrev: Det var möjligtvis inte du som skulle döda Reinfeldts fru? :lol:

Nåväl, jag hoppas du snart kommer ut därifrån. Verkar inte vara så roligt.

Kan man hamna på en RPV-anstalt bara man blir LPT:ad?


*lol* näää...det var inte jag..

Jag vet att kvinnoavdelningen här i Växjö har en massa med LPT, men det är om de är särskilt vårdkrävande..typ skadar sig själva o så...har aldrig mött en på en mans avdelning dock....

det är ju lite åstkillnad på dessa kliniker...pedofiler o våldtäkts män skulle inte klara sig fem minuter på denna avdelningen, då det är mkt KVV folk här på denna, så de har en egen avdelning..eller hade iaf...nu är det väl mer så att de sitter med de riktigt sjuka som är i sin egna värld utan att bry sig om andra...sen hålls kvinnorna på en egen avdelning och så har vi sveriges säkraste psykbunker...klassar ut kumla bunker i säkerhet faktiskt, dit kommer de som är riktigt farliga, typ livstidare som mår dåligt på Kumla etc...sen har de en supermax säk avdelning...där är man inte kry om man hamnar, det är två celler med vardera en säng...men vad jag vet är det inte många som hamnar där..den är extrem...

men den hårdaste avdelningen enligt personal man pratar med är Kvinnoavdelningen med LPT patienterna som är väldigt aggressiva och självskadande....däremot har de ingen bältessäng där..de har ett rum för stillhet...ett maddrasserat rum med lugn musik....det har varit tal om en bältes säng där men jag vet inte hur det blivit med det....

så ja har du otur hamnar du på "K" i växjö om du blir LPTad... .?
Mer
16 år 4 månader sedan #103045 av Sankt_sigfrid

galärslav skrev: Hej ! Jag har aldrig varit på rättspsyk men jag har fått en uppfattning att det inte är så lätt där av de samtal jag har haft med min kompis som känner den jag nämde mer än jag gör. Även det jag läst i tidningarna har påverkat mig. Jag kanske skrev klumpigt till Sankt Sigfrid (hoppas jag stavade rätt) när jag frågade hur det är om man inte får en bra doktor eller en bra avdelning. Det var egentligen en fråga. Men jag skrev utifrån mina antaganden.


många är hårt hållna på dessa kliniker, men det är ganska ofta på grund av deras eget beteende faktiskt...men visst..jag har sett skräck exempel på kliniker...
Mer
16 år 4 månader sedan #103047 av ak
Svar från ak i ämnet Rättspsykiatrisk vård
Det låter ju faktiskt inte så farligt om man hamnar på en bra avdelning. Promenader, internet, TV, böcker och andra människor att prata med. Låter som en vanlig inläggning på en öppenvårdsavdelning.
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #103053 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Rättspsykiatrisk vård
Psykklinikerna är mera som terrarier än behandlingscentra. Cheferna där utgår från reptilhjärnor och refererar till beteenden snarare än de facto vållande. Någon som seriöst försökt begå självmord borde vårdas på sjukhus men inte folk vilkas enda fel är att de rökt på.
Mer
16 år 4 månader sedan #103057 av Sankt_sigfrid

ak000 skrev: Det låter ju faktiskt inte så farligt om man hamnar på en bra avdelning. Promenader, internet, TV, böcker och andra människor att prata med. Låter som en vanlig inläggning på en öppenvårdsavdelning.


det svåra är ju inte inlåsningen i sig...det kan man ju hantera...det svåra är ju att vara skild från de man älskar o inte kunna umgås med sina vänner som man vill eller gå på restaurant med sin tjej o så...det är ju mest i det som straffet ligger...sen kan jag tillägga att det är småsakerna man stör sig på mest...typ att inte kunna öppna fönstret på sommaren när det är svinvarmt på rummet....