LPT trots att inget brott har begåtts

  • sebastian!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #134555 av sebastian!
Jag anser att tvångsvård som företeelse är mycket olustig och helt felaktig. För att bli inspärrad bör det krävas att man har begått en brottslig handling, och då bör det vara upp till rättssystemet att hantera situationen. I nuläget fungerar psykiatrin som en förlängning av polisen och om de får in en anmälan som de anser vara så pass viktig att en husrannsakan och intagning till stationen krävs, så ser dem sig nödgade att köra en, efter att ärendet blivit avskrivet, till akutpsyk. När man sedan vill skriva ut sig går inte det heller -- trots att läkaren tydligt sa från början att jag skulle bara stanna där en natt.

Hur går det att motivera tvångsvård i ett demokratiskt samhälle?
  • sebastian!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #134556 av sebastian!
Svar från sebastian! i ämnet LPT trots att inget brott har begåtts
Det är inte som så att jag försvarar de tankarna jag hade/har, de är säkert sjuka, men likväl anser jag inte att det motiverar en inläggning. Det borde finnas ett sorts mellanting - där man kanske går till avdelningen för att ta de sinnesförändrande drogerna under deras uppsikt.
  • sebastian!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #134557 av sebastian!
Svar från sebastian! i ämnet LPT trots att inget brott har begåtts
Det finns heller ingen poäng i att överklaga beslutet då länsrätten, kammarrätten etc. alltid lär gå på läkarens linje. Skall man överklaga blir man förr eller senare en rättshaverist.
Mer
15 år 10 månader sedan #134562 av Geta
LPT får man om det befaras att man kan vara en
fara för sig själv eller andra.
Att vänta tills ett eventuellt brott begåtts är att komma
in för sent.
Det är bättre att sätta upp ett staket framför stupet,
än att först ta hand om de som har trillat utför stupet.
Att förebygga inom sjukvården är också viktigt.
Mer
15 år 10 månader sedan #134578 av Admin1
Vi gjorde en omröstning här på sajten och 50 % hade fått tvångsvård, så du är absolut inte ensam eller unik på något sätt. Alla länder i Europa har tvångsvård, men den varierar 10-faldigt i inläggningar mellan olika länder.

När man får tvångsvård har man rätt till en stödperson. Man har också rätt att kräva att tvångsvården skall upphöra, men det är inte säkert att ens ansökan beviljas. I september kommer det en ny lag, som gör det möjligt med tvång i öppenvården, vilket du efterlyser. Det kan kanske göra att vissa blir utskrivna tidigare. Hoppas att du blir utskriven snart!
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 10 månader sedan #134634 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet LPT trots att inget brott har begåtts
Admin1,

Det är stor skillnad på straffläger och vård. Bara lyda liknar mest straffläger. På sjukhuset som LPT-patient gäller bara lyda och bara sövas. Annars tar dom naturligtvis till mycket våldsamma och ännu farligare och mera skadliga metoder som jag har sett att man behöver bandage efter. Jag hade väl tur och klarade mig med bara en infektion i benet.