Bältning?

Mer
15 år 8 månader sedan #142855 av AnnKatarin
Bältning? skapades av AnnKatarin
Hur ofta får man egentligen bli bältad? En kompis har blivit bältad 2 ggr en dag. Och en vecka hade h*n blivit bältad varje dag. Ska det vara så? Jag bara undrar liksom...Hare!
  • Maran_
  • Besökare
  • Besökare
15 år 8 månader sedan #142881 av Maran_
Svar från Maran_ i ämnet Bältning?
Tycker man borde ha tillräckligt med kompetent personal så att sådana metoder inte ska behöva användas.
Man borde hitta andra alternativ till att lugna patienter,
Har själv blivit fastspänd i bältesäng.Inte kul alls.men ännu värre är när man blir itvingad spruta ovanpå det tycker jag.
Vet några patienter som blivit misshandlade av personal i bältessängen,Så visst förekommer det misshandel mot patienter av skl Vårdare.
Tycker inte man ska "bälta" någon i första taget.
Mer
15 år 8 månader sedan #142885 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet Bältning?
Jag håller med dig Maran_ och jag kan förstå Niklas inlägg också, även om jag inte tror att det är din åsikt som du framför Niklas, utan vårdpersonalens....
Mer
15 år 8 månader sedan #142888 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bältning?
Många gånger tror jag att bältning beror på att
personalen är för rädda och osäkra.
Till exempel när jag skvätte ut ett glas med vatten
så hoppade flera vårdare på mig och la mig i bälte.
Det tycker jag tyder på överreaktion.
Mer
15 år 8 månader sedan #142925 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Bältning?

AnnKatarin skrev: Hur ofta får man egentligen bli bältad? En kompis har blivit bältad 2 ggr en dag. Och en vecka hade h*n blivit bältad varje dag. Ska det vara så? Jag bara undrar liksom...Hare!


om jag minns det rätt: max 4 timmar åt gången, samt att varje bältning måste rapporteras till soc. och godkännas av en läkare (även om patienten redan har LPT). Så vitt jag hört inga restriktioner kring hur många gånger / dygn eller hur länge man ska vara utan bälte för att det ska räknas som att man är uppsläppt, så det är lite vagt där.
Det du berättar låter ju onekligen underligt! Nu vet jag ju inte vad det är din vän gjort som resluterat i alla de här bältningarna, men ändå.

Min erfarenhet är att det blir olika "kulturer" kring bältning på olika avdelningar. Vissa tar till det nästan rutinmässigt, medan hos vissa förekommer det i princip aldrig. Naturligtvis skiljer det sig lite kring vilken målgrupp avdelningen har, men även när det gäller avdelningar med samma sorts klientel skiljer sig rutinerna kring bältesläggning en del. VIlket jag tycker tyder på att det mest handlar om personalens inställning och vana kring hur man hanterar t.ex. hot och våld.

Själv har jag blivit bältad så vitt jag minns en-två gånger, och då var det faktiskt frivilligt. Jag kunde inte sluta slå mig själv och dunka huvudet i väggen, och efter att två snälla killar hållit i mig i ca 40 minuter kom vi överens om att bälta mig istället. Jag tycket det var en bättre lösning, hade lättare att lugna ner mig i bältet än när två pers höll i mig. Visserligen var de faktiskt bra och sjysta med mig, men det var ändå lättare att övertala mig själv om att ge upp när jag låg i bälte, liksom.

Men det är ju en oerhörd skillnad om det sker frivilligt.
Mer
15 år 8 månader sedan #142926 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bältning?
Är det inte så att bältesläggning som överstiger 4 timmar
ska anmälas till socialstyrelsen?