Tvångs spruta

Mer
9 år 2 månader sedan #720276 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tvångs spruta
Jag brukar bli utskriven alldeles för tidigt på grund av att jag håller mig lugn.
Mer
9 år 2 månader sedan #720294 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tvångs spruta
Jag vill överhuvudtaget inte in på sjukhus igen, så tex igår till natten var jag uppe i varv och tog därför mer utav mina mediciner, även en Trilafontablett för det verkade gå åt psykoshållet. Jag vaknade ett par gånger, men framåt morgonen sov jag en stund igen. I dag känner jag mig trött och behöver snart mat i magen. Men tillfreds med tillvaron.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #720329 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Tvångs spruta
Nog är det ett misslyckande från vårdens sida att inte kunna ta hand om sjuka människor i ett tidigt skede så man slipper ta till tvång. Vi behöver mer information i samhället om tidiga tecken på insjuknande! Vården borde ägna sig litet åt det.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 2 månader sedan #720333 av Melun
Svar från Melun i ämnet Tvångs spruta
Det finns ju snart ingen kvar som kan behandla patienterna.
Mer
9 år 2 månader sedan #720391 av petrag
Svar från petrag i ämnet Tvångs spruta
Hur tycker ni att jag som anhörig ska göra om jag har en nära vän som är psykotisk och saknar sjukdomsinsikt? Min vän har varit intagen på LPT flera gånger och tar inte medicin frivilligt. Just nu är han inte intagen och medicinerar inte, men han borde väl må bättre med medicin i kroppen även om han får den under tvång?
Mer
9 år 2 månader sedan #720401 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tvångs spruta
Hej och välkommen petrag, kolla dessa videos
[youtube:hz1s7haj]LdVj8gXsETs[/youtube:hz1s7haj]
[youtube:hz1s7haj]ppculi-Os2g[/youtube:hz1s7haj]
Samt att det är väldigt sällsynt att en människa som är sjuk kan hålla sig ifrån att medicinera för att bli frisk.
För att få in någon som mår dåligt, krävs det för tvångsvård att personen är farlig för sig själv och/eller andra. För att utröna det får ni "lura" iväg er vän till läkare för bedömning. Antingen att personen är stökig och då med polishjälp eller på annat sätt. Det krävs då ett s.k två läkarintyg för att sätta personen på LPT. (Lagen om psykiatrisk tvångsvård.)
sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_p ... sv%C3%A5rd
www.1177.se/Skane/Regler-och-rat ... vangsvard/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum