Tvångs spruta

Mer
9 år 2 månader sedan #720402 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tvångs spruta
petrag, ring hans läkare och berätta att han inte tar medicin som han skall och om han är uppenbart psykotisk tala då om det för läkaren att han inte tar sin medicin. Det borde räcka med det för att läkaren skall tvångshämta patienten och ta in personen för bedömning.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #720453 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångs spruta

petrag skrev: Hur tycker ni att jag som anhörig ska göra om jag har en nära vän som är psykotisk och saknar sjukdomsinsikt? Min vän har varit intagen på LPT flera gånger och tar inte medicin frivilligt. Just nu är han inte intagen och medicinerar inte, men han borde väl må bättre med medicin i kroppen även om han får den under tvång?


Ofta har man andra symptom än psykos, som ångest eller depression. Ibland kan det fungera att man övertalar personen att söka hjälp för ångesten och hoppas att psykosen upptäcks. Idag får man efter LTP ofta ÖPT dvs tvångsvård i hemmet, som kan innebära koll på att man tar medicinen. Sedan finns depåinjektioner med effekt i en månad, men ej för alla antipsykotika och ej Clozapine t.ex.
Mer
9 år 2 månader sedan #720455 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångs spruta

Inwatto skrev: Nog är det ett misslyckande från vårdens sida att inte kunna ta hand om sjuka människor i ett tidigt skede så man slipper ta till tvång. Vi behöver mer information i samhället om tidiga tecken på insjuknande! Vården borde ägna sig litet åt det.


Hälften av de som ligger på psyk har tvångsvård och 75 % av dessa har avbrutit medicineringen. Så om folk inte avbröt medicineringen skulle tvångvården minska med 75 %. Men tillägg av psykosociala behandlingar skulle nog minska tvångsvården något också. Det går att minska tvångsvården helt klart. Tvångsvården är lite grann av korttidsmentalsjukhus och en gammal kvarleva kan man säga.
Mer
9 år 2 månader sedan #720607 av petrag
Svar från petrag i ämnet Tvångs spruta
Det är svårt som anhörig att veta hur man ska agera. Min vän är inte uppenbart förvirrad men har antagligen syn- och rösthallucinationer och har slagit sönder dörrar (ser skuggor?), speglar, tv:n, radion, mobilen, datorn etc. Han pratar nästan inte alls och sover/vilar största delen av dygnet.Jag har kontakt med läkare men är osäker på om det här räcker för LPT. Tror ni att han kan ta sig igenom en psykos utan medicin men med mycket sömn, lugn och ro?
Mer
9 år 2 månader sedan #720649 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tvångs spruta
Läs villkoren i hemförsäkringen. Jag tog en olycksfallsförsäkring på mig själv och en dag satte jag mig för att läsa villkoren och det visade sig att det var en idiotförsäkring. Dvs om jag var psykiskt sjuk fick jag inte ett öre. Sedan satte jag mig för att läsa villkoren i min hemförsäkring och den visade sig också vara en idiotförsäkring och det innebar att om jag slog sönder allt i lägenheten, ja, då fick jag ut på försäkringen för allt jag slagit sönder. Men inte om jag skadade mig när jag slog sönder. Jag har då If.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #720650 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tvångs spruta
Om du visar den här sidan för hans läkare, eller om du talar om det du berättat här för honom borde han agera. Så, jag föreslår att du kontaktar hans läkare och berättar precis som här, så har jag svårt att förstå om läkaren inte låter hämta honom.

Speciellt om han inte tar någon medicin. Din anhörige bör ha medicin för att normalisera sitt mående.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum