Tvångs spruta

Mer
9 år 2 månader sedan #720204 av Fred1973
Svar från Fred1973 i ämnet tvångs spruta
Har erhållit akutinjektioner vid LPT, men jag uppskattar dessa därför att de
häver mani/psykos på oftast bara 3dygn. (3 dagarssprutan även kallad)
Senast fick jag "trippeln"(Haldol, Stesolid,Acutard) och när den inte hjälpte, så fick jag "dubbeln". (Haldol, Stesolid)
Normalt sett räcker det med t.e.x Haldol, men jag var väldigt uppvarvad och psykotisk då.
Det är starka grejer och oftast "däckar" man ganska snart.
Inte så behagligt, men mycket effektivt tycker iallafall jag.
Långverkande injektioner typ Risperdal Consta har jag också haft(ej tvång), men har nu en annan medicinering som
passar mig bättre..
Mer
9 år 2 månader sedan #720206 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet tvångs spruta
Cisordinol acutard har jag fått några gånger, detta direkt jag kommit in. Hade jag kämpat emot hade det väl blivit bältning.
Mer
9 år 2 månader sedan #720250 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångs spruta
Numera finns Adasuve inhalation, som ger effekt efter 10 minuter mot agitation. Möjligen kan vissa fall av tvångsvård undvikas med Adasuve.

Agitation kan komma plötsligt eller utvecklas över en längre tid. Det kan dröja olika lång tid (minuter, timmar eller dagar) innan agitationen är så besvärlig att patienten behöver behandling, men när agitationen ökar krävs ofta akut behandling.

Patienter som upplever agitation beskriver tillståndet som en inre stress som stegras till en nivå där de inte längre fungerar normalt. Agitation kan resultera i verbala övergrepp, svårigheter att kontrollera impulser och ökad risk för våldshandlingar .

www.viska.se/index.php/nya-lakem ... tvangsvard
Mer
9 år 2 månader sedan #720273 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tvångs spruta
Jag har aldrig tvångsmedicinerats, det har aldrig behövts då jag godtagit injektionerna.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #720274 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tvångs spruta
Har inte heller blivit tvångsmedicinerad.
Mer
9 år 2 månader sedan #720275 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tvångs spruta
Arbeta med personalen, inte mot. De vill ha lugn och ro på avdelningen och inga bråk. Gör man som de säger och dessutom underlättar för personalen. Då arbetar du med personalen och det håller dem på gott humör och i förlängningen blir du utskriven tidigare och under tiden du är på avdelningen får du igenom mycket som de annars skulle kunna jävlas med, att du inte får igenom dina önskemål.

Personalen är vanliga människor och folk som är jobbiga, ja då surar de.
Håll personalen på gott humör!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum