MaxMin är tillbaka, och har något att bekänna...

  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #598274 av MaxMin
Admin1,
jag brukar ibland säga att om man verkligen lyssnar mellan raderna på en manisk eller psykotisk person, så finns det ofta något de vill förmedla.

Jag tittade genom en massa anteckningar som jag har gjort när jag varit hypoman och manisk. Många är på massa tema. Där jag avslöjar mig som Manodepressiv offentligt. Jag har skrivit en och annan artikel på teamat stigmatisering osv. Gjort det till en samhälls- sak/fråga. Inte skrivit i termer av jag.

Jag insåg nu, när jag läst alla dessa anteckningar, är det är MIN rädsla för att gå ut som dessa artiklar EGENTLIGEN manifesterar. MIN rädsla att bli nobbad i min bransch. RÄDSLA för att bli utpekad som galning. Att inte vara trovärdig i min yrkesroll.

Det är också RÄDSLA för att andra ska för veta om mina manier som ibland har innehållit fysisk aggressivitet, psykos, hallucinationer osv. Det som står helt emot vad många tror om bipolär sjukdom. Att det enbart skulle bestå av något euforiskt och kreativt tillstånd. Segla på molnen typ.
Jag jobbar på en längre artikel just nu där jag kommer att gå ut som manodepressiv. Jag gör det för att jag har ett faktiskt syfte med det i den här artikel. Jag räknar med att jag kommer att bli publicerad på en av de större debattsidorna.
Mer
10 år 9 månader sedan #598283 av Bitte
Admin, hur länge varade din psykos ? Och hur lång tid tog det innan medicinen hjälpte ?
Mer
10 år 9 månader sedan #598351 av Admin1
Min psykos varade ett par veckor. Effekt av antipsykotikan fick jag efter ett par dagar redan, men full effekt otg nog 2 månader. Sedan godartade röster hade jag lite längre.

Jag tycker att det verkar som kvinnor med psykossjukdom är väldigt inriktade på att beskriva sina besvär och berätta dem för andra via bloggar eller böcker. Män verkar oftast helt sakna den inriktningen och tiger.
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #598555 av MaxMin

Admin1 skrev: Ja, jag har bara haft en psykos, men det har också 25 % av de andra med schizofreni. MaxMin du gillar att skriva, så varför inte starta en sajt om självmordstankar vid bipolär och hur man försöker motverka dem. 20 % av de med bipolär dör i självmord så det är ett jätteproblem. Om du anlitar billigaste webbhotellet One.com så kostar det bara 300 kr per år.


Jag tycker inte att jag är rätt person för det eftersom jag hade som intention att genomföra två självmord. Det var alltså inte bara tankar och planer, de skulle verkställas. Det var annat som hindrade mig.

Men, vem vet. Det kanske kommer en dag då jag känner att det skulle vara meningsfullt med en sådan sida. Vad jag har förstått så har antalet dödsfall som bedöms som självmord ökat kraftigt i Stockholm senaste året. Det behövs alltså kraftfull satsning på preventivt arbete mot självmord, men samtidigt, hur kan man förutspå ett självmord?
Mer
10 år 9 månader sedan #598556 av Geta
Är man särskilt olycklig i Stockholm?
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #598561 av MaxMin
www.dn.se/sthlm/antalet-larm-om-sjalvmord-okar/

Reagerar på en sak: "Ofta är sprit inblandat, då gör man dumma grejer, säger Conny Söderberg, brandmästare vid Storstockholms brandförsvar."

Skulle nog hävda att sprit är inblandat för att det ska bli lättare att genomföra sitt självmord. Inte tvärtom alltså. Ställena där självmorden också utförs tyder, enligt mig, på viss planering och inte impulssjälvmord. Eller vad säger ni?