MaxMin är tillbaka, och har något att bekänna...

Mer
10 år 9 månader sedan #598697 av Admin1
Oftast förekommer nog depression vid självmord och många depressioner är obehandlade. Sedan har inte antidepressiva effekt mot alla depressioner utan bara 75 %. Om det kom bättre antidepressiva så skulle nog självmorden minska kraftigt.

En nyhet från sajten:


Moodscope är en sajt för personer med depression eller bipolär. Som medlem, vilket är gratis, kan man göra dagligen ett enkelt vetenskapligt baserat test på humöret som man noterar i ett diagram för att se hur man mår. Man kan ange vänners e-postadress, så att de får besked om ens värden och så de kan stötta en om humöret är lågt. Många har förbättrats av denna enkla metod.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... kar-deppen
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #598737 av MaxMin

MaxMin skrev: www.dn.se/sthlm/antalet-larm-om-sjalvmord-okar/

Reagerar på en sak: "Ofta är sprit inblandat, då gör man dumma grejer, säger Conny Söderberg, brandmästare vid Storstockholms brandförsvar."

Skulle nog hävda att sprit är inblandat för att det ska bli lättare att genomföra sitt självmord. Inte tvärtom alltså. Ställena där självmorden också utförs tyder, enligt mig, på viss planering och inte impulssjälvmord. Eller vad säger ni?




Jag registrerade mig och utförde testet. Det består av en massa kort där man ska välja var ens humör befinner sig. Var frågor som passar både depression och hypomani. Om man inte har sjukdomsinsikt att man är t ex hypoman, hur ska man då fatta det genom ett sådant test? Antagligen bedömer man sitt humör annorlunda än vad det är "3:orna" avser. Det var lite klurigt att fatta sig på de här korten hur de skulle vändas fram-och-tillbaka och upp-och-ner.


Jag är generellt emot humörsdagböcker. Jag har fört sådana innan, och det känns som hela ens liva börjar kretsar runt ens humör, istället för att leva livet. Människor svänger i humöret. Det gör också "psykiskt friska". Jag som bipolär kommer inte att sluta svänga trots en massa mediciner, men mina svängningar kanske blir med på en rimlig nivå där de inte innebär en märkbar funktionsnedsättning. Risken med en sådan här dagbok är att man letar efter symptom hela tiden och skrämmer upp sig i onödan.
Jag ska dock ge det en chans. Det ska bli kul vad det kommer för resultat efter tre dagar nu när jag är stabil.
Mer
10 år 9 månader sedan #598901 av notwoodstock

MaxMin skrev: Svårt att hålla sig kort när man är skribent. Jag är ju i och för sig van vid att hålla mig till 2800 tecken med mellanslag när jag skriver, och det fixar jag perfekt. Nu skriver jag dock mer personligt.


Jag donerar gärna några tecken: ¶ ¶ ¶ ¶ ¶ :-)

(Dom syns på Mac!)

Lycka till med framåtskridande aktiviteter! :tummenupp

/notwoodstock, som nu läser vidare i tråden
Mer
10 år 9 månader sedan #599236 av malin71
Välkommen tillbaks kära MaxMin.

:hjärta

Hoppas att du får det mer stabilt nu.
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #599373 av MaxMin
Nu har jag fyllt in MoodScope i tre dagar. Jag får ett medelvärde på 65%. Jag verkar må bra med andra ord. Vad kan man då tolka av detta värde?
Man kan iaf se att jag har positiva känslor, för det är enbart känslor som de frågar om. I värsta fall skulle man kanske vara extra uppmärksam för att en hypomani är på gång. Vad testet inte frågar om, är t ex hur mycket jag sover. Jag behöver 9-10 timmars sömn per natt. Jag behöver också vila mentalt mellan olika aktiviteter under dagen, detta påverkar dock inte min "positiva anda".
Om man lägger till dessa variabler så verkar jag inte ha en hypomani på gång.
Vi kan ju dessutom lägga till att jag slutat med Zopiclonen och har i flera nätter somnat i bra tid, blir det lite senare än vanligt som måste jag sova lite längre dagen efter.

Vad tror ni om ett sådant här test?
  • yoki
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #599379 av yoki
Det blev ngt fel med mitt lösenord till moodscope som jag inte klarat av att fixa så jag kan inte fylla i hur jag mår men jag får ett brev varje dag med en lärorik berättelse som jag tycker är vettig.
Ska ta itu med lösenordet i slutet av augusti när jag kommer hem från en resa.
Det är absolut väl värt att prova. Allt som kan vara till hjälp är bra och inga kända biverkningar...
:tummenupp