MaxMin är tillbaka, och har något att bekänna...

  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #599418 av MaxMin

yoki skrev: Det blev ngt fel med mitt lösenord till moodscope som jag inte klarat av att fixa så jag kan inte fylla i hur jag mår men jag får ett brev varje dag med en lärorik berättelse som jag tycker är vettig.
Ska ta itu med lösenordet i slutet av augusti när jag kommer hem från en resa.
Det är absolut väl värt att prova. Allt som kan vara till hjälp är bra och inga kända biverkningar...
:tummenupp


Nej, i dagsläget är där väl inga kända biverkningar, men jag vill ändå flagga upp för att där kan finnas psykologiska biverkningar. Jag var inne på detta innan, just det är att bedöma symptom varje dag. Risken finns att man letar efter något som kanske inte finns där. Misstänker man utifrån programmets resultat att man är på väg upp i en hypomani, så börjar man kanske medicinera i onödan, eftersom programmet inte tar hänsyn till andra faktor som t ex sömn som säger väldigt mycket om var man befinner sig i stämningsläget.

Jag ska dock fortsätta ett tag till och se var det där. Det går att lägga in kommenterar också, så jag gör det.
Mer
10 år 9 månader sedan #599444 av Admin1
Det har gjorts en vetenskaplig utvärdering av Moodscope:

With appropriate adjustments, Moodscope could be a useful tool for clinicians as a way of initially identifying patterns and influences on mood in individuals experiencing low mood. For those who benefit from ongoing mood tracking and the social support provided by the buddy system, Moodscope could be an ongoing adjunct to therapy.

journals.cambridge.org/action/di ... 1712002280
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #599512 av MaxMin
Det framgick av studien att programmet är till för personer med lätt till medelsvår depression. Vissa av frågorna tyder också på detta. Det intressanta var att jämförelse med vedertagna skalor för depression och ångest så fann det en korrelation. Skalorna fylldes i en gång i veckan.
Jag undrade, eftersom det inte framgick i studien, vad det är man egentligen mäter. De har en graf på 0-100%. Efter närmare titt på hemsidan så står 0% för "your spirits are extremery low" och 100% för "is very happy". Vad avser man med 50%?

Svarsalternativen till varje fråga består av:
¤ 0 Very slighly or not at all
¤ 1 A little
¤ 2 Quite a bit
¤ 3 Extremely

Så en "negativ" fråga om t ex ångest kan svaret vara 0 om man inte har ångest och 3 om man har extrem ångest.
En "positiv" fråga om t ex energinivå så kan svaret vara 3 om man har extrem energi och 0 om man inte har någon energi alls.

Jag var tvungen att svara som om jag var i ett mixad skov eller ett hypomant/maniskt.
Resultaten jag fick var 37% för mixat och 76% för hypoman/manisk.
Det är ganska intressant att man inte kommer högre än 76% om man är hypomanisk/manisk. Jag fick ju så klart svara 2 på frågor som rörde aggressivitet och liknande symptom som kan upp komma med dessa skov. Aggressivitet räknas som en "negativa" fråga.

En fråga som jag saknar eftersom det är deprimerade som detta program vänder sig till och det är frågan om livslust. Svarar man 3:or på flertal av de "negativa" frågorna så skulle man, enligt min mening, kanske misstänka att personen i fråga har en psykotisk depression.

Jag förstår faktiskt inte riktigt på mig det här programmet. Framför allt vad det egentligen avser att mäta. Vidden mellan 0 och 3 upplevs stor, men skalans skattning av resultatet på frågorna är tajt. Humöret får bara röra sig inom ett litet fönster, den större vidden finns inte där, kanske därmed att skattningen är till för personer med lätt till medelsvår depression. De subjektiva skattningarna i det här programmet har vidd i frågeställningarna, men när de ska viktas så sker det inom en liten variation av humöret. Det är min amatörmässiga analys.
3:or på positiva frågor, är frågor som är relevanta för bipolära som vill ha koll på om de är på väg upp i en mani, men frågorna passar inte riktigt eftersom de är avsedd för dem med unipolära depressioner, som verkar ha andra "skattningsskalor". När är man egentligen full av energi? Det skiljer sig ju åt en hel del mellan den hypomana och
"normal" läge hos någon med unipolär depression.

Det känns som om det är ganska svårt att få ett resultat där man kommer över 80%. Det vore konstigt om unipolära inte också har friska perioder, eller är de ständigt sjuka. Verkar nästan som om det är det resultatet som kommer fram - det sjuka, inte det friska.
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #599970 av MaxMin
Admin1,
kan jag få någon respons från dig. Jag har ägnat jättemycket tid åt mitt senaste inlägg. Jag hoppades att vi skulle kunna få en givande diskussion. En diskussion där vi inte går i polemik, utan resonerar med varandra.
Mer
10 år 9 månader sedan #600001 av Admin1
Tyvärr kan jag ingenting om detta test utan det är nog bättre att du frågar Moodscope om detta och ber att de har bättre förklaringar om testet på sin hemsida.
  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 9 månader sedan #600042 av MaxMin
Fast nu var det du som föreslog programmet för mig, du hänvisade till en studie. Läste du den själv?

Jag blev ju inspirerad att testa programmet i olika avseende utifrån från diskussion. Du hävdade att detta program skulle kunna vara bra för mig. Du vilka indikationer menade du det?