Psykiatrin har länge dragits med ett mindervärdeskomplex gentemot övriga medicinska specialiteter.

Vägen in i de medicinska finrummen har gått via psykofarmakologin.

Men om man inte vet var man kommer ifrån, vet man inte heller vart man ska.

I boken »The rise and fall of the age of psychopharmacology« beskriver medicinhistorikern Edward Shorter utförligt hur psykofarmakologin vuxit fram genom en gynnsam symbios mellan universitet och industri, men hur profitjakten blir vad han kallar för dess fall.

Det är lika mycket en berättelse om marknadsföring som om vetenskap.

Läs mer i Läkartidningen.

Kommentar  
Det är väl i USA som läkemedelsföretagen fått betala miljardböter. I USA får fabrikanterna sätta sina egna priser och marknadsföra fritt med alla metoder. I Sverige är priser och marknadsföring hårt reglerade. Jag upplever att priserna är för låga hos oss så att lönerna för de i läkemedelsbranschen börjar bli för låga så det snart kan bli svårt att rekrytera personal.