Adolescent psychosis

Adolescent psychosis. Clinical and scientific perspectives, Ingrid Agartz och Runar E Smelror (redaktörer)

En högaktuell bok om ungdomspsykoser innefattar bidrag av 29 författare från flera länder och ger en översikt av kliniska riktlinjer och forskningsresultat särskilt gällande schizofreni.

Schizofrenin är till sin natur irrationell, med »positiva« symtom som vanföreställningar, hallucinationer och tankestörningar och »negativa« symtom som viljelöshet och brist på nyansering av känslouttryck.

Debuten sker ofta under tonåren. Utlösande faktorer i puberteten söks i stressutlösta förändringar av steroidmetabolismen, sömnstörningar och droger.

Läs mer i Läkartidningen.

Kommentar  
Fram för yrkesprogram-det är smart:
https://www.gp.se/ledare/yrkesprogram-%C3%A4r-ett-smart-val-inte-n%C3%A5got-f%C3%B6r-skoltr%C3%B6tta-1.106913021
Psykisk ohälsa är kanske kostnaden för att försöka skapa jämlikhet. Politikerna får tänka om. Alla är kanske inte lika begåvade.
Nu skall alla passera gymnasium, men när bara 10 % gjorde det hade unga mindre psykiska problem. Det blir nog för stor stress för många.
Nu har man teorier om att barn inte klarar skolan, för att föräldrarna är lågutbildade. Men det var ju föräldrar i Sverige förr i tiden också.
I USA expanderade mentalsjukhusen i mitten av 1800-talet och det förknippades med inflyttning till städerna. I samma tid i Sverige började folkskolan. Kanske var det stressen under skolundervisningen som gjorde att fler insjuknade i allvarlig psykisk sjukdom och behövde vård på mentalsjukhus?
Problemet med NPF är att de är medfödda och enbart ADHD kan behandlas med läkemedel. Autism kan ge nedsatt IQ och också flera psykiatriska diagnoser. En svår uppgift att göra något än ändra skolmiljön och bevilja assistenter. Frågan är vilken nytta de kommer att ha av sin utbildning, som tyvärr verkar försämra deras mående.
Ledare i GP om npf-diagnoser:
https://www.gp.se/ledare/skolan-driver-p%C3%A5-diagnosinflationen-1.106266250
Man kanske börjar med inlärning för tidigt. Bättre att de får vara barn tills de är 7 år och då börja med inlärning. Skolan blir något att se fram emot.
Det konstiga är att barn kan allt mindre, trots inlärning redan i förskolan. Många barn kan varken läsa, skriva eller räkna.
Det är en nackdel men det kanske räcker med en dag i veckan för att lära sig svenska. De har ju också börjat med inlärning redan i förskolan så var det inte förr utan det var barnpassning. Redan i Skapelseberättelsen i Bibeln varnas det för kunskapen. Kanske de märkte redan för 2500-3000 år sedan att för mycket inlärning kan vara skadlig. Idag anses kunskap vara saliggörande och då märker man inte nackdelarna även om de är uppenbara. En nackdel med kunskap är att den förblindar en från verkligheten. Man lever i kunskapens värld snarare än i verkligheten.