Jehovas vittnen

  • Lnovgo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #186852 av Lnovgo
Svar från Lnovgo i ämnet Jehovas vittnen

Geta skrev: Det ska bara vara 144 000 personer som ska räddas.
Den siffran måste de ha kommit upp till för länge sedan.
Varför går de då runt och ringer på dörrarna för att
rekrytera flera? Det måste vara fullsatt redan.


Jag hade en granne som var Jehovas Vittne och som undervisade mig i deras tro. De tror att 144 000 personer kommer till Himlen och att betydligt fler räddas i någonting som kallas för det jordiska paradiset. De tycks inte mena att det jordiska paradiset är "fullsatt"...
Mer
15 år 2 månader sedan #186853 av Potte-Boa Jösse
Svar från Potte-Boa Jösse i ämnet Jehovas vittnen
Lnovgo,

Vars är helvittet då? Det måste vara ganska stort då, eller?

Jag är säker på att paradiset inte är ett ställe utan ett tillstånd. Som precis ALLA kan känna inom sig. Även som psykiskt sjuk kan jag känna stunder där jag mår bra. Ibland riktigt bra.

Det är inget annat än bedrägeri att tuta i folk en massa strunt om att man hamnar i helvetet eller himlen om man inte gör si eller så eller gå med den eller den gruppen/församling.

Men alla blir vi saliga på sin tro. Så lev väl alla Jehovas Vittnen!

- Gå med i Jehovas vittnen
- Nej, jag såg inte olyckan


:lol:
  • Lnovgo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #186902 av Lnovgo
Svar från Lnovgo i ämnet Jehovas vittnen
Jehovas Vittnen tror inte på Helvetet. De tycker att det är straff nog att inte få leva vidare i antingen Himlen eller det Jordiska Paradiset, som helt enkelt antas vara Jorden fast någon gång i framtiden när Jesus har tagit över världen. Detta skall föregås av någonting som kallas för Harmageddon, som i princip innebär att alla som inte är Jehovas Vittnen dör på förmodligen oftast plågsamma vis. Sedan skall en massa människor bli återuppväkta från de döda och allting bli frid och fröjd.

Jag tror inte på Jehovas Vittnen. Det finns många brister i deras resonemang, främst sådana som finns hos alla kristna.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #186904 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Jehovas vittnen

Geta skrev: Det ska bara vara 144 000 personer som ska räddas.
Den siffran måste de ha kommit upp till för länge sedan.
Varför går de då runt och ringer på dörrarna för att
rekrytera flera? Det måste vara fullsatt redan.


*fniss*
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #186905 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Jehovas vittnen
Potte-Boa Jösse,

Jag tror inte heller på något helvete. Det är ju inte för att citera (inte ordagrant men..) eckhart tolle: en projicerad punkt i framtiden som är frälsningen, den är NU.
Mer
15 år 2 månader sedan #186906 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Jehovas vittnen
....ja..jisses....vet knappt vad jag ska säga....

Olika religioner har upptagit så stor del i mitt liv - så jag känner att jag bara blir förvirrad...
Min mormor var "hårt" kristen - asså inte den fina, mjuka kristendomen - utan HJÄLP!!! Budorden fanns upsatta överallt i stora, magnifika tavlor och jämnt skulle vi be när man var där.
Detta kontra, Jordanien och Saudi Arabien, där jag (ensam västerlänning) gick arabisk flickskola. 3 år gammal och andra då som "tvingade" mig att tillbe något annat.... Sen har man ju umgåts med Buddhister och Ateister och jaa..... vet ej hur många olika religioner man verkligen har fått en "inblick" av... :rolleyes:
Nästan hela mitt liv har en av de stora frågorna varit;
Vilken är "den rätta"? Vilket "helvete" kommer jag hamna i? Vilket "himmelrike"?....osv...
Sen en dag när min dotter var 8 år gammal - kom hon hem från skolan med frågan;
- Kommer jag hamna i helvetet, mamma?
Då kände jag bara STOPP!!!!! Jag ringde en vän till oss som studerar till präst inom kristendomen (samtidigt som han är gay) och bad honom komma över...
Vi hade en lång diskussion om helvetet och jag blev faktiskt överraskande glad - kristendomen har slopat hela tänkandet runt ett "helvete". Att alla istället hamnar på den plats som kan skänka dem inre frid... när de väl "gått över".
Mitt svar till vår dotters fråga blev - "Om du går och lägger dig med ett gott samvete på kvällen - så är ju ändå allt lugnt och du behöver inte oroa dig.... Har du däremot ett dåligt samvete över något, se då till att försöka reda ut det...."

För mig har religion komplicerat till så mycket - min tro handlar istället om att bara våga finnas här och nu - för andra och en själv. Att helt enkelt, gå och lägga sig "med ett gott samvete"... :rolleyes:

Detta blev ett väldigt långt inlägg - men.... lev väl - vart än ni finner drivkraften...

XOXOX - malin71