Jehovas vittnen

Mer
15 år 1 månad sedan #191567 av skord
Svar från skord i ämnet Jehovas vittnen
jehovas vittnen är ju roliga. snälla (lite korkade men kärleksfulla, they think)
Mer
15 år 1 månad sedan #191592 av Potte-Boa Jösse
Svar från Potte-Boa Jösse i ämnet Jehovas vittnen
OBS Detta är inte mina ord men väl läsvärda ifrån en avhoppade inom Jehovas Vittnen.

Texten finns på länken: www.christerjohansson.se/JV/min_ ... de_tro.htm

"När den ena dominobrickan föll knuffade den omkull nästa, och nästa. Jag fann snart att liksom Jehovas vittnens lärosystem och organisation visat sig vara en mänsklig konstruktion, så var också den "heliga" boken Bibeln det. Just de texter och böcker som jag använt som måttstock för att pröva Jehovas vittnens tro. Jag hade funnit att mycket av det som Vittnena lärde inte alls hade något verkligt stöd i Bibeln. Nu fann jag att mycket av det som Bibeln verkligen innehöll på samma sätt helt uppenbart var människors tankar och ingenting annat. Vad mera var, texterna återspeglade ofta primitiva uppfattningar präglade av forna tiders okunskap och de var färgade av och speglade den världsbild och människosyn som rådde i den miljö där de hade sitt ursprung. En människosyn som inte gick ihop med den människokärlek, tolerans och humanism som jag alltid känt varmt för, t. o. m. som ett Vittne. Knappast "Guds ord", alltså.

Och om Jehovas vittnens religion och Bibelns mångtydiga lära var mänskliga konstruktioner, kunde det då inte tänkas att alla religioner var det? När jag äntligen vågade öppna ögonen och se saker och ting ur vinklar som tidigare varit skymda tack vare en livslång indoktrinering blev detta uppenbart. Enkelt och självklart. Alla religioner har uppfunnits, konstruerats och utvecklats av människor. Alla religioner är därför också präglade av sitt mänskliga ursprung; de är en blandning av gott och ont, de har fel och förtjänster, de gör somliga anhängare stor nytta och andra stor skada. Ingen religion kan passa alla, ingen religion är "den enda sanna"; ofelbar och fullkomlig, lika lite som någon människa är det.

I januari 2001 blev jag utstött ur Jehovas vittnen p. g. a. mina tvivel och mina ifrågasättanden. Samfundet hör till den sort som, om det rakryggat framförde sanningen om sig själv, borde ha som valspråk: "Tål ej kritik!" Detta ledde till att jag nästan helt förlorade kontakten med två av mina barn, min mor, mina syskon och alla mina tidigare vänner. Det fanns mycket att bearbeta, acceptera och försonas med.

Tillsammans med ett annat f. d. Vittne startade jag våren 2002 webbsidan Hjälpkällan. Jag skrev många texter som behandlade Jehovas vittnens läror och policy, inbegripet berättelsen om mig själv. Sommaren 2004 bildades en ideell förening som också fick namnet Hjälpkällan, vilken numera driver webbsidan. I mars 2006 satte jag punkt för mitt arbete med Hjälpkällan och lämnade stafettpinnen vidare till andra."