Vad händer när vi dör?

Mer
18 år 11 månader sedan #14728 av Nissegossen
Kan inte sova!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #14730 av leva
Svar från leva i ämnet Vad händer när vi dör?
Jag känner inte att jag är rädd för att dö. På nått vis vill jag inte vara sist. Min gamla mamma på 84 år ligger mest hela dagarna och väntar. Hon berättade för ett tag sedan att hon drömt att min pappa, som dog för några år sedan, (85 år) stog i dörren i sin gamla motorcykel rock och bara tittade på henne. Han var då i sin undoms glansdagar. Det var som om han ville hämta mej , sa hon. Ja, så är det kanske. Vi ser i syne och när vi dör är vi syner.
Mer
18 år 11 månader sedan #14757 av Väteatom
Svar från Väteatom i ämnet Vad händer när vi dör?

LucyintheSky skrev: tycker att du borde tänka igenom det du själv skriver om universum.. "i all oändlighet".. så tal finns för att människor finns? solen finns för att människor finns? universum finns för att människor finns? nej det finns även om vi finns eller inte.. precis som trädet i skogen.. om det faller och ingen människa varken ser eller hör det... *ritar en cirkel och ber väteatom hitta dess slut* det enda som är perfekt är matematiken och människan har inte hittat på det, colombus hittade inte väst indien han upptäckte precis som vi upptäckte, vi skapade inte


Ja det jag skrev om universum stödjer ju det om att inget är evigt, att allt är föränderligt. När det ena universumet förstörs så skapas ett annat. Isådanafall är det det föränderliga som är det eviga. Att konstatera att två centimeter alltid är två centimeter har inget att göra med att göra med vad som sker i den riktiga konkreta världen. Tal är dessutom skapat av människan för att beskriva förhållanden runt omkring oss. Då är det inte själva talen (1,2,3) som är eviga. Det du menade med cirkeln tolkade jag på ett mer konkret sätt. Visst att en cirkel alltid är rund är en sak men det finns ingen specifik konkret cirkel som alltid är rund. Rita en cirkel på marken och se om den finns kvar i all oändlighet...

Det du håller på med är nästintill löjligt tycker jag :P . En häst är alltid en häst. En katt är alltid en katt. Men nämn en katt som lever för evigt då. Nämn en katt som finns kvar om tusen år... Nämn en cirkel som aldrig ändrar form i världen runt omkring oss.
Mer
18 år 11 månader sedan #14758 av LucyintheSky
MED NÖJE! :D

en katt ja vad består den utav? atomer, ja vi går ännu längre "in" till kvarkar sen tom strängar.. förstår du vart jag är på väg?