Samtal / Schizotyp störning?

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33172 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Samtal / Schizotyp störning?
OK.
Mer
18 år 2 månader sedan #33183 av Admin1
Schizotyp tillhör schizofrenispektrat dvs det är besläktat med schizofrreni, men också schizoid personlighetsstörning. Det finns nog ett par stycken här som har schizotyp. Anhöriga till personer med schizofreni löper en ökad risk att ha schizotyp.
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33187 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Samtal / Schizotyp störning?
Jag har hört att min morbror har schizofreni. Han äter medicin i alla fall.
Det går antagligen i släkten.
När jag varit inom den psykiatriska vården har jag haft följande diagnoser: Depression, psykos, [i:3rbahwj2]asperger syndrom[/i:3rbahwj2], alkoholmissbruk (den är struken numera), paranoid samt schizotyp personlighet (den sista kom dock aldrig ned på papper) och vanföreställningssyndrom.

Mina omvårdnadsproblem har varit nedstämdhet,isolering, svårt att klara stress, koncentrationssvårigheter, sömnsvårigheter, självmordstankar, låg självkänsla, paranoia, svårt med kroppspråk, ångest, panikångest, kommunikationsproblem, tobaksmissbruk, bristande nätverk ,tvångsonani (ej officiellt), psykosliknande funktionssätt, dåliga tänder, bristande ADL-färigheter,mardrömmar, oro, inre aggressioner samt en hel del hänsyftningsideer.
Idag är jag fri från de mesta av problemen men jag känner mig ganska trött nuförtiden...
Mer
18 år 2 månader sedan #33193 av Amanita
Problemet är som jag ser det att om man har asperger uppfyller man ofta en rad diagnoser.

Jag vet inte om man ska skriva ner dem som diagnoser.
Diagnoserna utgår ju från hur en neurotypisk ska vara.
Om man inte är neuroypisk lär man ju reagera enligt ens mutation.
Normalt.
Ofta känns det som de vill sätta lågprofildäck på en vaz -74 när de ska "hjälpa".
Men du får inse att du måste ta dig i kragen och granska hänsyftningarna som spårar ur för att bli en fri egen man.
Finns det ingen psyko-grupp just för det?

Tvångsonani?
Hur kunde de komma på det?
Eller berättade du att du måste onanera hela tiden? Jag vill inte förlöjliga dig men det skulle jag aldrig våga säga. Problemen du räknar upp låter ju som en aspergersammanfattning. Shitzotyp är ofta en sorts asperger.

Du skulle bara behöva ett jobb där du får vara som du är och folk är raka mot dig sen försöka bygga ett litet ostressande liv med någon trevlig kvinna.

Hur har du det med din bildning? Läser du och är belevad i politik, historia, filosofi, ekonomi osv? Är du händig? Vad är du duktig på, och vill?
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33197 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Samtal / Schizotyp störning?
Jag har läst 4 år på universitet, men inte tagit examen. Jag är kanske inte händig, men jag har i alla fall inte tummen mitt i handen. Jag har snickrat enkla möbler till exempel.
Mitt specialintresse är fysisk träning, det är jag duktig på, har bland annat tävlat i styrkelyft. Jag kunde blivit en elitsoldat om jag inte haft så dåligt psyke. Jag har läst en del faktaböcker i olika ämnen: styrketräning, psykiatri, matematik, filosofi etc.. Jag gick naturvetenskapligt gymnasium.
Jag tycker om att laga mat.
När jag var liten läste jag mycket religion. Historia har jag inte läst så mycket och ekonomi är jag hopplös på, det vill säga de stora sammanhangen,skulle nog få svårt att sköta ett företag till exempel, men jag kan sköta min egen privatekonomi förstås.
Vad gäller politiken så har bland annat min mormor engagerat sig mycket.
Jag har alltid röstat på vänsterkanten, vänstern eller sossarna, men jag är inte så insatt längre
Jag har fått höra att jag är duktig på språk. Mina arbetsuppgifter just nu är att översätta böcker från engelska till svenska, och jag har fått höra att jag är bra på det.
Angående onanin så berättade jag inte själv, det var mina medpatienter som skvallrade. Jag har haft perioder då det blivit lite mycket, vet inte vad det beror på, men antagligen har det varit för att lätta på inre spänningar och att slappna av.
Jag skulle gärna vilja jobba i en butik eller på ett lager. Och min högsta önskan är att jag ska träffa någon trevlig kvinna.
Och sedan ska jag nog inte ta så allvarligt på det här med diagnoser, utan försöka att leva ett bra liv istället.
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33213 av lotta
Svar från lotta i ämnet Samtal / Schizotyp störning?
OJ, du är ju bra på massor och har dessutom pluggat. Jag är knappt bra på något och har inte ens gått ut grundskola. Inte ovanligt för den som vuxit upp med adhd.

Ang onani......jag vet ju inte hur ofta du gör det och hur du känner inför det (du får göra det i smyg) men jag var tillsammans med en högst normal kille som berättade att han kunde onanera sju ggr per dag i bland

Finns det inga mediciner som kan hämma din sexuella lust om nu driften är för jobbig för dig ??