Samtal / Schizotyp störning?

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33214 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Samtal / Schizotyp störning?
Det vill jag inte ha. Anledningen till att jag tagit en kanin som symbol är för att kaniner gillar att pippa, och det gör jag med. Och jag är lika snäll som en kanin, jag äter mest frukt och grönt nuförtiden. Det är inte sexdriften i sig som är jobbig utan att jag inte lyckas att få till det med någon kvinna på ett tag....
  • lotta
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33215 av lotta
Svar från lotta i ämnet Samtal / Schizotyp störning?
I see ...........rätt vad det är så dyker det upp en kvinna ska du se kram
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33700 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Samtal / Schizotyp störning?
Förresten har jag läst i dagens nyheter att Scizhotyp, schizoid samt Asperger tros vara ungefär samma sjukdom.
  • One.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33733 av One.
Svar från One. i ämnet Samtal / Schizotyp störning?
Exocet,

Min erfarenhet är att folk med Asperger ofta stirrar sig blinda på att kategorisera (t ex att till varje pris ingå i en diagnosgrupp). Jag antar att detta är en del av problematiken; att vilja tillhöra ngt eller några för att ens sociala funktionssätt är så problemartat. Tillsammans kan man känna tillhörighet i en värld som tycks betrakta en som ett ufo (även man själv). Fast samtidigt brukar det ingå tankar på att man är speciell, utvald osv.

Som jag ser det, har ni inte det lätt, men kom ihåg att social förmåga och individualitet är ngt som utvecklas och som så småningom blir mer greppbart och självklart och "tvånget" att fackindela och fackindelas minskar.

Jag själv har många av de problem som du beskriver (dock inte tvångsonani!) men har inte Asperger. Min erfarenhet är, att när man går igenom diagnosmanualer (tex DSM IV) så är det väldigt mycket som stämmer. Själv har jag tre eller flera träffar inom varje en av de sju personlighetsstörningarna (!) men detta är jag inte ensam om. Tvärtom, det normala är ju att vi är en mix utav arv och miljö som samspelar och skapar vår personlighet. Ingen kombination är ju "sjuk", utan det är när vi mår dåligt som det är dags att börja titta på vad som orsakar detta och försöka lösa det med terapi, medicin och en tryggare social vardag.
Mer
18 år 2 månader sedan #33735 av Amanita
Asperger handlar om att vara annorlunda, diganos är egentligen ngt annat.
Vissa visar up en total oförmåga till sympati och samvete.

Det är en sorts mutation som jag upplever det, en annorlundahet där mönster, som för olika individer kan vara rakt motsatta men där vissa delar delas.

Hur vet man om man har tvångsonani?
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 2 månader sedan #33741 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Samtal / Schizotyp störning?
Vad min diskussion handlar om är inte onani utan ifall jag har schizotyp störning istället för vanföreställningssyndrom. (Nu har jag diagnoserna Asperger och vanföreställnings- syndrom.)
Mina huvudproblem är att jag kopplar viktiga händelser till mig själv och min egen existens samt att jag ser bilder på mig själv i flera olika tidskrifter om olika ämnen. Ibalnd är det skrämmande bilder. Dessutom har jag svårt att tolka människors ansiktsuttryck med mera...