Robotar!

Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1105347 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Jasså Richard , jo - man får ha lite nerver av stål om man ska Gamble aktier eller framförallt spela spel! Särskilt vi som är sjukskrivna som inte jobbar och tjänar stora pengar.

Är väldigt fram och tillbaka och just nu överväger jag mer att skaffa fram så att man kan ta fram nån produkt i framtiden. Under tiden kan jag ju alltid tänka på vad man ska försöka marknadsföra och vilka resurser man behöver ha.

Som sagt, om det tar för 10 utbildade personer att ta fram en produkt i 20 veckor så tar det väl cirka 4 år för en person att göra liknande samma sak förutsatt att man har kunskaper som cirka 10 personer har. Då tänker jag på nån produkt som är eldriven:

Gantt-schema:

Brainstorm. Jag.

Förstudie. Jag.

Ekonomi. Jag.

Utveckling mekanik. Jag.

Utveckling elektronik. Jag.

Utveckling programmering. Jag.

Utveckling, prototyp. Jag.

Utveckling - simulering. Jag.

Utvärdering. Jag.

Marknadsföring. Jag.

Jag är sen typ 10 personer i en!
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1105364 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Hade inget annat för mig så jag skrev:

"Material- och resursplanering!

En del i ett Gantt-schema är att bestämma vilka reurser som behövs i projektet. Resurserna handlar om personer, utrustning och material. För att få fram en viss typ av material och utrustning behövs ibland lång framförhållning eftersom beställningstiden kan vara lång, ibland flera månader.

Ekonomisk planering!

För att få en uppfattning om projektets kostnader måste vi göra en kostnadskalkyl. Även den kan göras i programmet Excel. I kostnadskalkylen måste vi ta upp alla tänkbara kostnader, bland annat material, utrustning, löner och hyror. Den ekonomiska planeringen påverkas av längden på projektet som finns med i tidsplaneringen. Tänkt på att i arbetslivet är tid lika med pengar!

Uppföljning!

För att undvika överraskningar i ett projekt är det viktigt att ha regelbundna projektmöten där vi följer upp så att tidsplaneringen och de ekonomiska kalkylerna följer enligt planerna. Vid uppföljningsmötena revideras tidsplaneringen och de ekonomiska kalkylerna så att de alltid är så aktuella som möjligt. Vi ska alltid föra protokoll på vad som bestämts för att kunna följa upp att besluten verkställts. Protokollets gås sedan igenom på nästa projektmöte. Alla projektmedlemmarna ska ha en kopia av protokollet.

Utveckling!

När ett beslut är fattat om att ta fram en ny produkt sätter utvecklingen igång. Beroende på vilken typ av produkt det handlar om varierar antalet personer som deltar i utvecklingen. Det kan röra sig om enstaka personer till flera tusen. I utvecklingsprocessen av t ex en robotstyrning, används olika datorprogram för att skapa mekaniska ritningar och elektriska kopplingsscheman. Dessa program kallas CAD och betyder Computer Aided Design. När det gäller CAD-program för elektronikutveckling ritas först en kopplingsschemat med alla ingående komponenter och alla elektroniska förbindningar.

Innan kopplingsschemat förs över till den i CAD-programmet där mönster kort ritas kan kopplingen simuleras i ett simuleringsprogram.

Simulering!

Det finns ett antal simuleringsprogram på marknaden. Valet av simuleringsprogram beror främst på vilka funktioner vi är i behov av. Några av de vanligaste programmen för simulering av elektronik är Multisim och Tina, som vi tog upp i ett tidigare kapitel. Dessa program kan simulera både analoga och digitala elektroniska kopplingar samt kopplingar med vissa mikrodatorer.

Prototyp!

När kopplingen är simulerad och uppfyller de krav som satts upp för produkten tillverkas en prototyp. En prototyp är den absolut första produkten och ska genomgå ett antal tester innan produkten kan övergå till serieproduktion. Det är inte ovanligt att vissa förändringar måste göras under testningen som medför att en ny prototyp behöver tas fram. Testningen pågår tills resultatet blir bra.

Testning!

Testning av en produkt kan gå till på olika sätt beroende på typ av produkt och i vilken miljö den ska användas. Om miljön är varm måste produkten utsättas för den temperatur den ska användas i. Samma sak för kyla, fuktighet och andra utsatta miljöer. Det är viktigt att produkten testas under lång tid och utsätts för hårda prövningar. Det för att säkerställa att den håller för den påfrestning som den ska utsättas för i den miljö som den ska användas i.

Utvärdering!

För att produkten ska kunna säljas och levereras till kunden måste alla moment i utvecklingen utvärderas. Tillverkaren har ett ansvar för att produkten motsvarar det som anges i produktbeskrivningen. Tillverkaren ska också lämna garanti på produkten. Garantin kan ha olika längd beroende på vad det är för produkt. Hemelektronik har ett eller två års garanti. Bilar kan ha både tre och ett halvt års och sju års garanti, ibland ännu längre.".

"El och Energi - Elektronik och mikrodatorteknik"
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 5 månader sedan #1105365 av Miika
Svar från Miika i ämnet Robotar!
Vad duktig du är, låter bra ;)
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1105368 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
:D

Kul grej som jag vill dela med mig till Er!
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 5 månader sedan - 5 år 5 månader sedan #1106896 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Snart ska jag få min robot, nästa vecka! :jubel

300


300
Last edit: 5 år 5 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 5 månader sedan #1107005 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Robotar!
Nästa månad så ska jag se om jag har is i magen och köpa ett oscilloskop:

300