Alla människor är lika värda!

Mer
4 år 9 månader sedan #1170715 av memphis
Man kan alltså förbruka sitt människovärde då.
  • RainNo2
  • Besökare
  • Besökare
4 år 9 månader sedan - 4 år 9 månader sedan #1170717 av RainNo2
Svar från RainNo2 i ämnet Alla människor är lika värda!
Ja men dom flesta förtjänar en andra chans. Men tar dom inte sin andra chans till förändring har dom många ggr inget i samhället att göra tex terrorister, pedofiler, barnmisshandel är osv
Last edit: 4 år 9 månader sedan by RainNo2.
Mer
4 år 9 månader sedan #1170746 av IngeF
Den Amerikanske Uavhengighetserklæring hevder jo at "All men (kvinner tok man ikke med dengang) are created equal." Slik tabula rasa tankegang er jo tull. Vi har alle i høy grad førprogrammert, og svært mange ting kan spille på utviklingen fra unnfangelse til fødsel. Genusvitere mener i fullt alvor at miljøpåverkningen starter med språket. Det ligger intoleranse for reelle forskjeller i å si at alle er skapt like, eller for den saks skyld å hevde at kulturer egentlig er like bra
Mer
4 år 9 månader sedan #1170760 av krokus

Richard skrev: En med t.ex. Asperger klarar normalt inte en vanlig klass. Jag klarade Åk. 1-9 med galans, men sen bröt min psykiska hälsa igenom fasaden. Men visst vill barnet det så... Jag klarade inte att redovisa inför klassen o sånt. Jag blev helt väck! Fick ett industrijobb efter gymnasiet, sen blev jag allt sjukare...

En bekant till mig har två barn med autismdiagnoser. Båda barnen går i en skola anpassad för barn med npf. Det är inte en särskola, men jag tror att eleverna har mindre läxor än i vanliga skolor.
Mer
4 år 9 månader sedan #1171020 av Kvark
Jag tycker Montesquieu uttryckte det väl.

A truly virtuous man would come to the aid of the most distant stranger as quickly as to his own friend.
If men were perfectly virtuous, they wouldn’t have friends.

Mer
4 år 9 månader sedan #1171022 av Geta
Inom sjukvården måste de välja vilka patienter som ska få vård först. Då kan det hända att vissa dör i vårdkön. Det är oftast de som inte räknas med att bidraga så mycket i samhället.