Alla människor är lika värda!

Mer
4 år 9 månader sedan #1170567 av IngeF
På en måte synes jeg synet på handicappede og mentalt syke var ærligere på 1950-tallet. I dag skal det liksom være slik at alle defekte har enorme skjulte kvaliteter. Det kommer delvis av de eksepsjonelt positive unntakene blir gjort til representative for majoriteten. En vanlig vrangforestilling er at alle autister er eksentriske genier med nesten overnaturlige evner. Dette er en aldeles minimal del av den totale autismepopulasjonen, som tross alt er ganske stor, og har blitt større, etter at de diagnostiske kriteriene har blitt endret. Nå snakkes det om å fjerne schizofrenidiagnosen, fordi den er stigmatiserende. Et navnebytte forandrer neppe problemet. Men det er nå engang slik at navnene for det som er belastende, stadig endres for at det skal høres bedre ut.
Mer
4 år 9 månader sedan #1170569 av Geta
Det är inte de schizofrena själva som vill ta bort schizofrenidiagnosen.
  • RainNo2
  • Besökare
  • Besökare
4 år 9 månader sedan #1170570 av RainNo2
Svar från RainNo2 i ämnet Alla människor är lika värda!
Jag vill det och jag lever med schizofreni
Mer
4 år 9 månader sedan #1170571 av Geta
Du har ju 50-11 andra diagnoser också, RainNo2.
  • RainNo2
  • Besökare
  • Besökare
4 år 9 månader sedan #1170572 av RainNo2
Svar från RainNo2 i ämnet Alla människor är lika värda!
Borderline, narcissism, adhd och schizofreni. Min läkare säger jag har många diagnoser men det är ovanligt.
Mer
4 år 9 månader sedan #1170573 av IngeF
Oligofreni er en eldre generell betegnelse på psykisk utviklingshemming. Er det livet lettere for dem fordi man kaller det noe annet? Det er som da en forskergruppe forsket seg fram til den geniale innsikten at elever på spesialskoler faller utenfor arbeidslivet fordi de isoleres fra normale. Faktum er at de gikk på spesialskole fordi de falt utenfor normal undervisning, ofte til problemer for de normale elevene. Det er slags tro på at de normale blir tolerante, og de defekte blir normale av å være i samme klasserom. I dag hevder enkelte skoleforskere at lærertetthet er irrelevant for skoleresultater. I så fall er det jo underlig at man lærer aller best èn til èn. "Forskning viser at forskning viser det forsker vise vil."