10 saker att tänka på innan man skaffar hund

Mer
3 år 7 månader sedan #1279379 av Geta
Att vara instängd i en lägenhet till exempel.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279381 av memphis
Ok! Ja det kan nog vara väldigt jobbigt för katten. Min pappa har en katt som får 3 promenader om dagen. Han behöver inte ens ha koppel på katten, den får skutta omkring som den vill. Klättra i träd och spana på fåglar.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279382 av Maxjohan1983

memphis skrev: Det behöver inte betyda att hunden är ouppfostrade bara för att den skäller, Maxjohan. Du kan ha sett "skum" ut :)

Det finns hundar som skäller på allt och alla. En i grannskapet var helt tokig. Alla människor den såg skällde den som en galning åt. Men det var längesedan den var galen. För sedan fick de pli på den hunden men hur vet jag inte.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 7 månader sedan #1279383 av Cosmos
Katten kan bli förstörd av att som unge inte fått tillräckligt energi för att kapa åt sig en tutte och få näring. Blir mobbad av övriga i kullen. Som ungkatt ska man vänta med steriliseringen tills katten är könsmogen. Annars kan det gå slint totalt med aggressivitet och oro som följd.

Och en katt måste känna sig älskad och trygg tillsammans med matte/husse precis som andra husdjur. Oroliga miljöer kan förstöra vilken katt som helst. Liksom människor.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279385 av Vittrad

Nissegossen skrev: Vanligt, hunden vill ha sällskap, fråga matten till hunden och om du vill så säg till matten jag kan ha hunden medan du jobbar om hon litar på dig, så skulle nog alla bli glada inte bara du utan också hunden ägaren och alla grannar bli glada, lösningen på problemet skällande hund


Det skulle verkligen aldrig falla mig in att fråga grannen om jag ska passa hennes hund över dagen. :nej Och det skulle aldrig falla henne in att "låna ut" sin hund till mig heller. Jag tycker inte lösningen hänger på att grannar ska ställa upp, utan att ägaren tar ansvar för sin hund och tränar den till att bli mindre skällig. Exempelvis med ett antiskällhalsband.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279391 av memphis
Jag tycker inte att antiskällhalsband är en bra idé. Tror att hunden kan ta skada om den blir rädd för halsbandet. I stället ska hunden få en riktigt lång promenad innan ägarna lämnar den ensam. Minst en timme. Det blir att kliva upp tidigt för ägarna och göra sin plikt.