10 saker att tänka på innan man skaffar hund

Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1279310 av Cosmos
Man måste, bara måste uppfostra hunden så den vet var gränserna går. Det gör hunden lugnare och gladare när den svarar på mattes/husses befallningar. Det går inte leva tillsammans med ouppfostrade hundar. De blir oharmoniska och oberäkneliga.

En gammal kompis fick för att skaffa hund efter att ha haft katt under många år. Hon var totalt värdelös som hundägare. Hunden, en blandras en tik, gjorde precis vad hon ville men mådde inte bra utan skällde och ylade trots sällskap. När min kompis blev sjuk och sängliggande fick jag ansvaret över hunden. Den var totalt vansinnig, jag menar verkligen psykiskt störd och mig lydde hon knappast. Hunden drog och sprang och jag låg som en rem bakom henne. Hon rullade sig i lera, åt skit och annat trevligt. När kompisen frågan hur promenaden gick svarade jag inte. Ville inte stöta mig med henne. Men det blev så i alla fall. När jag pratade med henne i telefon började hunden skälla som tokig, det berodde på att grannar var utanför. Då sade jag vad jag tänkte; att hon måste få pli på jycken. Den var en sanitär olägenhet. Efter detta pratade hon inte med mig.
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Cosmos.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279371 av memphis
Jag har också träffat på en hund som är helt förstörd pga att den inte uppfostrat utan fått göra "som den vill". Vilket inte betyder något positivt för hunden!

Först anföll hon mig och min hund när vi var ute och gick. Det blev slagsmål och jag blev biten i handen när jag försökte hålla i sär hundarna.

Men sen, det värsta av allt var att min mamma var hundvakt åt denna hemska hund över julen. I tre veckor!! Hunden gick knappt att ha i möblerade rum. Dessutom var hon så oberäknelig att det var farligt för min hund. Hon bet min hund i örat så det blev ett hål rakt igenom.

Naturligtvis är det synd om hunden. Hon har blivit psykiskt störd p g a ouppfostran. Hennes matte förstår inte detta, att hon själv faktiskt förstört hundens liv i all välmening.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279374 av Maxjohan1983
Då jag var ute och handlade i dag, då jag var på gång hem var det en liten vit, finnspets valp som skällde på mig. Ägaren stod där och drog i kopplet och försökte "hyscha hunden"

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 7 månader sedan #1279376 av memphis
Det behöver inte betyda att hunden är ouppfostrade bara för att den skäller, Maxjohan. Du kan ha sett "skum" ut :)
Mer
3 år 7 månader sedan #1279377 av Geta
Har träffat katter som också har varit helt psykiskt förstörda.
Mer
3 år 7 månader sedan #1279378 av memphis
Jaha! Vad gör en katt psykiskt sjuk egentligen?