Förbannat hyckleri

  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #88086 av Ready
Svar från Ready i ämnet Förbannat hyckleri
Den här frågan kanske avviker från ämnet. Händer det att kvinnor använder benämningen pojkvän på män som i egentlig bemärkelse inte är deras pojkvän utan är en kille som dem sympatiserar med? Jag har en känsla av att denna terminologi är vanlig bland kvinnor i den akademiska världen, eller så är detta en vanförställning hos mig?
Mer
16 år 8 månader sedan #88090 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Förbannat hyckleri
Blir du presenterad som pojkvän av någon akademiker-kvinna du är vän med?
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #88096 av Ready
Svar från Ready i ämnet Förbannat hyckleri

Sylviaplath skrev: Intressant.... Har bara varit med om motsatsen faktiskt. Men det var innan jag var gift. Kändes rätt vilseledande att bli presenterad som flickvän då och då? Däremot känner jag många (utanför den akademiska världen. Känner inte så många i den egentligen) som har systrar och bröder och kusiner lite hur som helst. Och för enkelhetens skull säger jag också så då och då numer, för att förenkla.

Blir du presenterad som pojkvän av någon akademiker-kvinna du är vän med?


Jag vet inte säkert. Min uppfattning är att kvinnor använder benämningen pojkvän väldigt ofta när det inte klart framgår vilken man dem syftar på. Kanske syftar dem både på mig och sin pojkvän och menar att vi är samma typ av man. Men detta är rena spekulationer från min sida.
Mer
16 år 8 månader sedan #88100 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Förbannat hyckleri
Vad bygger din hypotes på för erfarenheter?
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #88114 av Ready
Svar från Ready i ämnet Förbannat hyckleri

Sylviaplath skrev: Är intresserad av frågan om hur vi använder ord, men hänger inte riktigt med i resonemanget....Det måste väl vara vissa specifika kvinnor du tänker på? Vad bygger din hypotes på för erfarenheter?


Min erfarenhet är nog negativ vad det gäller denna fråga. Jag frågade en kvinna som jag var intresserad av om hon hade känt på samma sätt under den tid vi hade kontakt med varandra. Hon gav mig inget ja/nej svar utan svarade att hon har en pojkvän sedan lång tid tillbaka. Detta svar har satt myror i huvudet på mig.
  • Ready
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #88163 av Ready
Svar från Ready i ämnet Förbannat hyckleri

Sylviaplath skrev: Är intresserad av frågan om hur vi använder ord, men hänger inte riktigt med i resonemanget....Det måste väl vara vissa specifika kvinnor du tänker på? Vad bygger din hypotes på för erfarenheter?


Jag vet inte vad du menar med specifika kvinnor? Fast jag har en känsla av att denna attityd är vanligare förekommande hos kvinnor som är doktorandämnen. I mitt ovanstående svar så skulle man kunna tolka det som att hon menade att hon ignorerade mig för en annan mans skull trots att den mannen ej var hennes pojkvän. För att stärka den andra mannens självkänsla ungefär. Ungefär som att hon talade om för mig att hon var hans kvinna.