Förbannat hyckleri

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 8 månader sedan #88044 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Förbannat hyckleri
Unikhet säger du?Varför måste vi ha dubletter för lås och dylikt? Tittar man på en solnedgång vid vatten, så inser man det unika, den är subjektiv. Eller när man föder, det är en unik situation för varje individ, det kan inträffa komplikationer eller ske på väldigt kort tid,

Då kan man prata om slump med det unika, eller om det är förutbestämt av ngn högre makt att ngt absolut måste inträffa. Just den där irriterande momentet, att människor hänvisar till sin unikhet för att kunna roffa åt sig ngt som tillhör ngn annan.

Men jag tror du är mera inne på beteendevetenskap SylviaP? Jag håller mig till min fuskfilosofi!

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 8 månader sedan #88050 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Förbannat hyckleri
Är inte säker på att just jag behöver så unika upplevelser etc. Tvärtom tror jag.
Mer
16 år 8 månader sedan #88057 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Förbannat hyckleri
Blir så trött på allt hysteriskt upplevande. Snart är man konstig om man inte sett supernovor live.... Stressande bara med allt unikt som hela livet numer måste bestå av. Det verkar ha blivit som en drog och hela världen har blivit beroende
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 8 månader sedan #88062 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Förbannat hyckleri
Jo, men det vanliga livet är ju bara rutiner. Ett monotont ältande av repetitioner för att livet ska fungera lägger man ingen särskild notis vid.

Däremot rogivande upplevelser minns man ju och tar till sig som positivt. Hur många ggr man än har sett solnedgången så inser man ämdå livets gåva. Att man däremot blir blasé på unika upplevelser eller människor, tyder på att man har blivit immun mot ngt?

Eller det kan vara en känslomässig försvar för att kunna stå ut med sin eventuella ångest. Men jag tror det är en vanlig fenomen bland barnfamiljer, att man behöver lugn och ro ingen extremism. Det är ju förståeligt beroende av vilken krets man tillhör.

Ibland måste man upprepa en mening för att det ska gå fram, då förlorar man ofta det unika i varje ögonblick med upprepandet. Många anser att kommunikationen ska sitta som ett städ hela tiden, det ska fungera friktionsfritt, annars brister man ut i ett besviket suckande, genom att skämtet måste tas en gång till.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 8 månader sedan #88065 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Förbannat hyckleri
Hade inte tänkt på det faktisk.
Mer
16 år 8 månader sedan #88067 av Sylviaplath
Svar från Sylviaplath i ämnet Förbannat hyckleri
Du Nisse,
Original gillar jag mer än 'unik' faktiskt. Jag tror i sanning du är ett original. Har förresten gjort delvis avbön när det gäller min anti-unik kampanj. Jocke fick mig att tänka efter lite var jag befinner mig i livet......