Ateister

  • Jesus/Magnus
  • Besökare
  • Besökare
13 år 7 månader sedan #336476 av Jesus/Magnus
Svar från Jesus/Magnus i ämnet Ateister

Alma skrev: Jag är, som jag tidigare skrivit, agnostiker. En av orsakerna till det är teodicéproblemet (Jag citerar Wikipedia nedan):

"Problematiken i teodicéproblemet kan beskrivas som att inte motsäga sig själv och samtidigt behålla en systematisk helhet när man på en och samma gång hävdar de tre satserna

Gud är allsmäktig
Gud är fullkomligt god
det onda finns"

>en slags godhet som Gud ger oss, är att vi inte är slavar under honom, vi får tänka fritt och göra fria val i våra liv, detta innebär att vi kan välja mörkret, och inte Gud, därför finns det onda, för att vi ska kunna välja att bli onda och välja mörkret. det är Guds önskan att vi väljer Gud istället för å ägna oss åt mörkergrejjer.

Alma skrev: 'Den kristne författaren Lactantius formulerade på 300-talet frågan om vad Gud vill och kan på ett mycket tydligt vis:

” Antingen vill Gud utplåna det onda, men kan det inte.(HAN KAN DET) Eller så kan han det, men vill inte.(SANT) Eller så varken kan eller vill han.(FEL! GUD ÄR ALLSMÄKTIG) Om han vill men inte kan är han maktlös, vilket går emot hans natur.(GUD ÄR ALLSMÄKTIG) Om han kan men inte vill är han ond, vilket också går emot hans natur.(HAN KAN MEN VILL INTE FÖR ATT MÄNNISKAN SKA FÅ ETT FRITT VAL) Om han varken vill eller kan är han både ond och svag och är alltså inte Gud.(FEL VALMÖJLIGHETER) Men om han vill och kan, vilket är det enda som stämmer överens med vad han är, varifrån kommer då det onda och varför gör han inte slut på det?(HAN TILLÅTER ONSKAN FÖR ATT MÄNNISKAN SKA FÅ VÄLJA SJÄLVA MELLAN GOTT OCH ONT) se job´s bok i GT. „'


det kommer komma en tid då mörkret förvisas och det är när alla människor gjort sitt val, mellan gott och ont.
Mer
13 år 7 månader sedan #336480 av kvinnan
Svar från kvinnan i ämnet Ateister

Alma skrev: Jag är, som jag tidigare skrivit, agnostiker. En av orsakerna till det är teodicéproblemet (Jag citerar Wikipedia nedan):

"Problematiken i teodicéproblemet kan beskrivas som att inte motsäga sig själv och samtidigt behålla en systematisk helhet när man på en och samma gång hävdar de tre satserna

Gud är allsmäktig
Gud är fullkomligt god
det onda finns"

'Den kristne författaren Lactantius formulerade på 300-talet frågan om vad Gud vill och kan på ett mycket tydligt vis:

” Antingen vill Gud utplåna det onda, men kan det inte. Eller så kan han det, men vill inte. Eller så varken kan eller vill han. Om han vill men inte kan är han maktlös, vilket går emot hans natur. Om han kan men inte vill är han ond, vilket också går emot hans natur. Om han varken vill eller kan är han både ond och svag och är alltså inte Gud. Men om han vill och kan, vilket är det enda som stämmer överens med vad han är, varifrån kommer då det onda och varför gör han inte slut på det? „'



just detta funderar jag också på...

jag kom fram till på gymnasiet att jag varken ville ha en svag eller elak gud, då var jag religöst sökande oh pratade myket med kristna och präster.

hur ser ni kristna här på det dellemat, svara nu inte bara att gud är allsmäktig eller verklig eller nåt annat sådant patetiskt som ni ni fått itutat i er, jag vill veta hur ni tänker...
Mer
13 år 7 månader sedan #336481 av schizo
Svar från schizo i ämnet Ateister
Alla har vi en skräck för mörkret. Från barndomens mörkrädsla till rädslan för det totala mörkret som finns bortom livet. Ja jag vet, enligt alla missionärer på sidan finns bara evigt ljus och änglakörer där, men som för de flesta av oss kräver vi mer handfasta bevis än någons änglalika uppsyn och uppriktiga försäkran att himmelriket är verkligt.

En mer rimlig förklaring är att många försöker hindra rädslan för död, kroppens upplösning och vetskapen om att vi endast är en art bland miljoner som lever en kort stund och vars främsta uppgift som art tyvärr är så profan och enkel som att fortplanta oss, en vetskap som kan verka skrämmande och alltför lik de flesta andra arters.

Att ha en religiös övertygelse beror inte på dumhet. Snarare en rädsla för att all smärta som livet innebär, skall visa sig ha varit utan mening och mål. Precis som andra levande arters lidande är meningslöst.

Därför skapas en inre bild av högre mening, i den personens liv och medvetande en anledning som förklarar det oförklarliga. Mörkret jagas bort.

En inre logik. Om den lindrar, bra! Men som missionerande övertygelse en styggelse.
Mer
13 år 7 månader sedan #336490 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Ateister
Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
Mer
13 år 7 månader sedan #336535 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ateister
Jag är så rädd för fundamentalismen.....
Mer
13 år 7 månader sedan #336539 av kvinnan
Svar från kvinnan i ämnet Ateister
jag är oxå rädd för fundamentalister

börjar tröttna på allt missionerande här på viska...