Vad är det för fel på katolska kyrkan?

Mer
13 år 6 månader sedan #344595 av skord
det hela handlar om trygghetsstatus. el ett sätt att anektera livet inom sej, utanför sej.


veckan hade inte behövt delas upp i sju dagar, timmar, minuter.



när barnen spelar fotboll lär dom sej interaktion?
Mer
13 år 6 månader sedan #344597 av Zoidar

Magnus skrev: samma där, de e mycke kult kring honom.. jag upprepar; man ska inte dyrka en människa.


Det är väl ingen som drykar påven? Han är kyrkans överhuvud, men man dyrkar väl inte honom.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 6 månader sedan #344598 av Zoidar
Katolska kyrkan är den första kyrkan om jag inte har fel för mig.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 6 månader sedan #344600 av Geta
År 1966 var jag på påveaudiens i Peterskyrkan i Rom. När påven
bars in i bärstol så gick det som ett sus genom folkhavet, liksom
när en rockstjärna gör entre.
  • Jesus/Magnus
  • Besökare
  • Besökare
13 år 6 månader sedan #344602 av Jesus/Magnus
Svar från Jesus/Magnus i ämnet Vad är det för fel på katolska kyrkan?

zoidar skrev: Det är väl ingen som drykar påven? Han är kyrkans överhuvud, men man dyrkar väl inte honom.

är du inte uppdaterad med den kyrka du besöker? påven är kyrkans överhuvud, och anses ha särskild ställning inför gud. sen har du kardinaler, vilken ställning de har vet ja inte.

det folket som är katoliker ägnar sig åt är idol dyrkan, när de riktar sig allesammans till påven.
Mer
13 år 6 månader sedan #344603 av Zoidar
"Nej du har missuppfattat helgonbegreppet. Kyrkan anser att kyrkan är en och att det inte finns en kyrka för levande och en för döda. Därmed ber man helgon och änglar om deras förbön precis som man kan be en god vän om förbön i vanliga fall. Det hela når ju allra största funktion i utsatta människors liv som kanske faktiskt inte har en enda kristen vän. Behöver dom förbön så kan dom vända sig till helgonen.

Påven är inte alls på samma nivå utan bara kyrkans ledare. Alla kyrkor har för övrigt en ledare. Påven i Livets Ord är Ulf Ekman osv. Påven är en sorts representant för kristenheten och Vatikanen då han är överhuvud i kyrkostaten där man organiserar kyrkan värden över och har samlat många av världens främsta teologer för att förstå sig på kristendomen. Han är bara en människa som alla andra bara att han har det största ansvaret."

Tog detta från ett forum då jag tyckte det var bra.

Anchored in Christ ✟