Vad är det för fel på katolska kyrkan?

Mer
13 år 6 månader sedan #344700 av Zoidar

skord skrev: 2,5 miljarder personer verkar gilla katolska kyrkan.


Katolska kyrkan hade 1 147 000 000 medlemmar[1] 2007 runt om i världen och gör den till världens största kyrka /wikipedia

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 6 månader sedan #344705 av Zoidar
En sak jag tycker är fel med katolska kyrkan det är att bara medlemmar får ta nattvard och bikta sig. Det har jag reagerat på.

Anchored in Christ ✟

  • Besökare
  • Besökare
13 år 6 månader sedan #344710 av

Geta skrev: Jag tycker att tro fungerar bäst när den är privat.


Håller med Geta.
  • Besökare
  • Besökare
13 år 6 månader sedan #344719 av
Relationen till Jesus/Gud är väldigt individuell, speciell, personlig och behöver inte vara enligt någon speciell kristen religiös modell/trosuppfattning även om man tillhör en specifik gren/kyrka inom kristendomen. Men däremot så är kristendomen enligt mig själv vägen till Jesus/Gud.

Om man är en:
"extrem-flitig-söndags-kyrko-besökare-fanatisk-hallelulja-(jehovas)-ska tvinga och frälsa allt och alla människa-gå i kyrkan varje dag-utöva min tro på något speciellt sätt" ...så blir man ju inte mer kristen för det.

När man ser tex. gudstjänster så tycker jag att det är för mycket ritualer och det får mig att tänka på tvångstankar och dommedagspredikan.
Mer
13 år 6 månader sedan #344721 av Melun
För mig är den kristna "vägen" mer en relation än en religion.

Vad jag försöker säga till folk är att Gud finns. Så får jag hoppas att folk försöker ta reda på om det är så åtminstone.
Jag har empirisk erfarenhet av Guds närvaro, så jag vet att han finns.
Alla måste ta det i beräkningen eftersom det är fakta och göra vad de anser nödvändigt just därför.
Mer
13 år 6 månader sedan #344722 av Geta
Men de flesta är inte döva....att hamra in budskapet att Gud finns
blir kontraproduktivt.