Jesus dog för våra synder.

Mer
13 år 6 månader sedan #345895 av saara
Svar från saara i ämnet Jesus dog för våra synder.
Måste kolla hur det var. I Matteus evangelium 1917 års översättning står det att han hängde sig. Tråkig läsning.
Mer
13 år 6 månader sedan #345936 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Jesus dog för våra synder.
Sara 4:46,

Men säger inte Jesus i Markus 14:21 "Ja, Människosonen skall gå bort, såsom det är skrivet om honom; men ve den människa genom vilken Människosonen bliver förrådd! Det hade varit bättre för den människan, om hon icke hade blivit född."

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 6 månader sedan #345937 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesus dog för våra synder.
Men var det inte meningen att allt detta skulle hända för att
profetian skulle gå i uppfyllelse?
Gjorde inte Judas bara sin plikt?
Mer
13 år 6 månader sedan #345944 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Jesus dog för våra synder.

Gäst skrev:

Saara skrev: Gäst, det kan mycket väl hända att Judas kom till himlen. Kollade just i Matteus evangelium 27:1-5 och där står att då Judas såg att Jesus var dömd till döden så ångrade han sig och bar tillbaka de trettio silverpenningarna till översteprästerna och de äldste och han sa: Jag har syndat därigenom att jag har förrått oskyldigt blod. Han ångrade sig och bekände sin synd , men han blev så olycklig att han hängde sig. Bara Gud vet Judas öde. Men jag kan tänka mig att han fick förlåtelse för alla sina synder.

Hittade inte nu några parallellställen i de andra evangelierna till denna historia, men troligen finns det.

Sant att Jesus valde att dö självmant , men alla mänskor vill inte ta emot den förlåtelse och frälsning som Han erbjuder.


Men säger inte Jesus i Markus 14:21 "Ja, Människosonen skall gå bort, såsom det är skrivet om honom; men ve den människa genom vilken Människosonen bliver förrådd! Det hade varit bättre för den människan, om hon icke hade blivit född."


Tänkte bara att när han (Judas) insåg sin skuld så omvände han sig inte eller grät och bad inte om förlåtelse som (Petrus), utan att han tog livet av sig för att han kanske var för stolt pga. synden för att ta emot förlåtelse från Gud. Som sagt bara Gud vet vart han hamnat.

Anchored in Christ ✟

Mer
13 år 6 månader sedan #345960 av Geta
Svar från Geta i ämnet Jesus dog för våra synder.
När jag gick Alphakurs så diskuterade vi sånt här med pastorn.
Kan det inte vara så att Gud har riggat syndafallet och att
Judas skulle förråda Jesus bara för att allt skulle gå som profetian
har förutspått?
Mer
13 år 6 månader sedan #345988 av saara
Svar från saara i ämnet Jesus dog för våra synder.
Jag har också hört predikas att Judas inte omvände sig pga stolthet. Att han nog ångra sig men inte vände sig till Gud och bad om förlåtelse. Det kan vara sanningen om Judas. Gud vet Judas öde och det får vi nöja oss med.

Getas tankar om att Gud skulle ha riggat syndafallet kan jag inte kommentera så mycket. Vi mänskor lever hursomhelst i syndafallets konsekvenser, om det nu är rätt att säga så.