Sanningen om Dukkha

Mer
5 år 10 månader sedan #1064523 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Sanningen om Dukkha

zoidar skrev: Du är väl kristen Notwoodstock? Tycker du inte kristendom leder till ett bra slut?


Du kanske missförstod mig.

Tror, fast förvissning, på Bibelns ord.

Men, min uppenbarelse, som en muslimsk yngling, menade som begrepp, är ytterligt intressant.

Och så är jag lycklig över att Bibelord, kommer i min situation, underbart till hjälp.

"Sanningen skall göra er fria", och betydelsen av att anden kämpar med köttet. För vad jag släpar på för avskräde, är ju frågan.

Stackars Viska...
Mer
5 år 10 månader sedan #1064525 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanningen om Dukkha
Tycker också att Nirvana är något fel. Kan inte förneka att jag har haft god hjälp av Zen-meditation.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064527 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Sanningen om Dukkha

notwoodstock skrev:

zoidar skrev: Du är väl kristen Notwoodstock? Tycker du inte kristendom leder till ett bra slut?


Du kanske missförstod mig.

Tror, fast förvissning, på Bibelns ord.

Men, min uppenbarelse, som en muslimsk yngling, menade som begrepp, är ytterligt intressant.

Och så är jag lycklig över att Bibelord, kommer i min situation, underbart till hjälp.

"Sanningen skall göra er fria", och betydelsen av att anden kämpar med köttet. För vad jag släpar på för avskräde, är ju frågan.

Stackars Viska...


Muslimsk yngling, du har då gjort dina livsresor ...

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 10 månader sedan #1064530 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Sanningen om Dukkha
Och ändå, så får man kämpa med samma varandets kristna elände, att de missar man gör, ställer till det.

Men "ingen fördömelse, för den som är i Kristus Jesus". Utan, hoppet och nåden, och detta själsliga mysterium...
Mer
5 år 10 månader sedan #1064544 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Sanningen om Dukkha

notwoodstock skrev: Och ändå, så får man kämpa med samma varandets kristna elände, att de missar man gör, ställer till det.

Men "ingen fördömelse, för den som är i Kristus Jesus". Utan, hoppet och nåden, och detta själsliga mysterium...


Amen! Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son ... Joh 3:16

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 10 månader sedan #1064558 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
Medans jag är klar i huvudet kan vi ta detta med Karma, som är ett så populärt och vida spritt begrepp. Det liknar väl det kristna begreppet Synd, men är inte lika skuldbelagt, eftersom vi genererar karma i högre utsträckning än vi (normalt) genererar synd.

Vad är då Karma? Det är något som på buddhismens karaktäristiska vis definieras i all enkelhet: KARMA är HANDLANDE + AVSIKT.

Så att säga, om man gör en handling som inte är bra, men hade goda eller neutrala avsikter, då genereras inte negativ karma. Det är INTENTIONEN som avgör synden i fallet med Karma. Därför så är våra intentioner så viktiga. Nu hinner vi inte mer just nu om karma, men nästa gång fortsätter vi såklart om detta viktiga begrepp. Karma är ganska känsloladdad fråga. Kommentera gärna. Ha en bra dag! :)