Sanningen om Dukkha

Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1064488 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Sanningen om Dukkha
Jag mötte buddister i en hallucination, som hotade med straff, men trots allt elände dom kristna räddat mig i, så har Dalia Lama varit det mysterium som hjälp mig i anden.

Bibeln säger att man skall kämpa för de förtryckta!

Tror bara att jag kan ju i ödmjukhet inför allt superdyrt kristet, inte kan fälja buddistiska saker, inte tillbe andra Gudar.

Kolla ditt namn, om det betyder något djupt, främst förnamnen.

I ödmjukhet inför det du har, så borde jag inte komma med mitt.

Men Bibeln säger också att lidande påverkar - man får uthållighet samt mer medkänsla.

Men om man är Aspie, så är man där i sin konstiga hjärna, som dissekerar saker, men inte förstår var det gömmer sig dyrbart, till och med väldigt dyrbart.
Last edit: 5 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064495 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
Ok! låter klokt av dig notwoodstock. Därför att jag har hört Dalai Lama säga det själv; att man ska vara försiktig med att byta den religion man växt upp med, för då kan man få problem. Jag antar att han menar känslomässiga problem och tvivel och sådant. Själv blev jag fostrad av en stenhård ateist, så jag törs ändå följa min buddhism som hjälper mig :)
Mer
5 år 10 månader sedan #1064498 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanningen om Dukkha
C G Jung har sagt samma sak. Man ska hålla sig till den religion, där man är född.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064501 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Sanningen om Dukkha
En häftig sak med barndopet, är att Katolicismen ju tror på skärseld, och i Lutheranska Sverige, så undrar då jag en del, för jag har praktiskt taget varit igenom skärseld.

Men det var åt pipan, för Rom. 1:18 säger att Gud blir arg, om någon förtrycker sanningen.

Och då tror jag min kristna väg, som mitt namn förklarar, är bombsäkert rätt ledning.

Men sanningen från Buddisterna har varit en hjälp, man kommer in i nytt lidande, och om Sverige sviker, så är antivåld något som min själ innehåller - varken jag eller min pappa har gjort militärtjänsgöring.
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1064503 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Sanningen om Dukkha
Lidande är lite annorlunda i Buddhism än hur vi förstår lidande i väst. Vi ser ofta t.ex. fysisk smärta som lidande, men det ses inte som lidande enligt buddhism. Man tänker på psykologiskt lidande när man pratar om lidande i buddhism, vilket man menar uppstår i samband med motstånd mot vad som händer.

Jag själv, som jag skrev i min uppsats, tror inte lösningen är upphörande av lidande, eftersom hemskheter fortfarande kommer finnas kvar även om lidandet upphör, som t.ex mord, lögn, stöld, missbruk etc.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 10 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064505 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Sanningen om Dukkha
"Se, jag gör allting nytt".

Men "förneka dig själv, och bär ditt kors"...