Sanningen om Dukkha

Mer
5 år 10 månader sedan #1064506 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sanningen om Dukkha
Det gör mindre ont, nu när jag har blivit äldre. Eller också tål jag mer.
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1064508 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Sanningen om Dukkha

ispegelland skrev: Ja. Då var vi väl nånstans där vi hade tittat på det fundamentala påståendet att "Livet är Lidande (dhukka)". Och vi sett att det finns åtta typer av lidande i vår värld. Jag undrar om det är några frågor på det? De åtta typerna av lidande till exempel, eller känns det klart som glas? Vi kan annars gå tillbaka senare.

För nu är det på sin plats att titta på "Vägen som leder till lidandets upphörande". Det är ju det man vill veta. Hur får jag ett slut på mitt eviga lidande?


Svaret buddhismen ger är nå nirvana och inte återfödas mer.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 10 månader sedan by Zoidar.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064510 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Sanningen om Dukkha
Men vad möter man längst in i tillvarons mitt?

Västerländska fysiker undrar ju varifrån medvetande i ögonblicket kommer. Och pratar ihop sig med Buddster och deras upplevelser.

Bibeln säger t.ex Johannes 1, förebådandet av den Mästare som skulle komma.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064511 av memphis
Svar från memphis i ämnet Sanningen om Dukkha
ja det har vi nämnt Zoidar, och också att det inte låter attraktivt för alla att sluta återfödas. Men när det gäller vad som händer efter döden är ju alla blinda. Som jag ser det är buddhismen främst bra ur den aspekten att den hjälper bra lindra lidande, medans man lever. Det är den största förtjänsten.
Mer
5 år 10 månader sedan - 5 år 10 månader sedan #1064512 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Sanningen om Dukkha
Ickevåld, oavsett religion!
Last edit: 5 år 10 månader sedan by notwoodstock.
Mer
5 år 10 månader sedan #1064513 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Sanningen om Dukkha

ispegelland skrev: ja det har vi nämnt Zoidar, och också att det inte låter attraktivt för alla att sluta återfödas. Men när det gäller vad som händer efter döden är ju alla blinda. Som jag ser det är buddhismen främst bra ur den aspekten att den hjälper bra lindra lidande, medans man lever. Det är den största förtjänsten.


Nja, jag håller inte om att alla är blinda ang vad som händer efter döden.

Buddhism har sina bra sidor, går ju inte förneka, men målet "nirvana" tror jag är något dåligt.

Anchored in Christ ✟